(advertentie)
(advertentie)
(advertenties)

De geruchten gaan al enkele jaren maar worden nu dan toch bewaarheid: de tabaksjongens zien brood in wiet! Eén van de grootste tabaksproducenten ter wereld, het Britse Imperial Brands, stapt via zijn investeringsfonds in de legale cannabis industrie. Samen met o.a. het wietbedrijf van Snoop Dogg – Casa Verde Capital – neemt de tabaksgigant een belang in Oxford Cannabinoid Technologies.

Imperial Tobacco Brands

Imperial Brands – dat tot 2016 nog gewoon Imperial Tobacco heette en dat o.a. de merken  Davidoff, Gauloises, Winston en Drum exploiteert – stopt via het investeringsfonds geld in het eveneens Britse Oxford Cannabinoid Technologies (OCT). Dat haalt via een zogeheten Series A fundraising extra middelen op voor de toekomst. Opmerkelijk is dat ook het cannabisbedrijf van rapper Snoop Dogg via zijn fonds Casa Verde Capital meedoet.

Om hoeveel poen het precies gaat, is niet bekendgemaakt. Maar de zakelijke website Business Insider weet te melden dat het om bijna 10 miljoen dollar gaat.

Kleine maar betekenisvolle stap

Nou is het bedrag niet direct wereldschokkend te noemen, zeker als je de Canadese uitgaven en overnames van het afgelopen jaar ziet. Het is dan ook vooral de stap van Imperial Brands die menige wenkbrauw doet fronsen binnen de bestaande cannabisbranche. Immers, dit is een van de eerste en meest duidelijke signalen dat de grote tabaksindustrie wel degelijk brood ziet in een legale wiettak.

Geruchten dat Marboro of een ander merk een wietsigaret op de markt brengt gaan al jaren de ronde. Tot op heden was het echter nooit meer dan een gerucht, tot deze stap van Imperial Brands dus. Het toont aan dat tabaksfabrikanten de omzetderving vanwege minder sigarettenrokers wellicht wil opvangen door wietproducten te gaan verkopen, of althans een vinger in die lucratieve pap (de legale cannabisindustrie) willen hebben.

‘Significante potentie’

‘Wij zijn blij om samen te werken met OCT’, zegt Matthew Philips, de chief development officer van Imperial Ventures tegen Business Insider. ‘Cannabinoïden producten hebben een significante potentie en onze investering maakt het mogelijk om OCT’s belangrijke onderzoek te steunen, terwijl we bouwen aan een diepere verstandhouding met de medicinale cannabismarkt.’

De move van Imperial Brands zat er trouwens al een beetje aan te komen, nadat men vorig jaar een topman uit de wietbranche inlijfde: Simon Langelier. Tegelijkertijd ging men ook al meer focussen op een tijdperk ‘na de sigaret’ door aandacht te schenken aan pharmaceuticals, vaporizers en andere (wiet)consumentenproducten.

Intellectueel (cannabis)eigendom

Het in Groot-Brittannië gevestigde Oxford Cannabinoid Technologies doet wetenschappelijk onderzoek naar de samenstelling van cannabinoïden, om daarmee te testen of die kunnen worden omgezet in effectieve medicijnen of behandelmethoden. Net als veel andere biotech-bedrijven werkt men dan vooral aan het ontwikkelen van intellectueel eigendom rondom deze componenten.

Snoop Dogg’s Casa Verde heeft inmiddels al belangen in een stuk of acht legale cannabisbedrijven

Namens Casa Verde van Snoop Dogg reageert managing partner Karan Wadhera op de investering in OCT. ‘Het investeren in onderzoek naar cannabinoïden kan uitdagend zijn. Het is een fantastische mogelijkheid om de groei van de medicinale cannabisindustrie te steunen.’ Volgens hem kan je OCT vergelijken met het bekendere GW Pharmaceuticals, dat vorige week toestemming kreeg van de FDA om het wietmedicijn Epidiolex officieel op de Amerikaanse markt te brengen. Zowel Casa Verde als Imperial Brands zien deze stap als een ‘deur die geopend wordt’ naar baanbrekende research van cannabinoïden en die biedt weer grote kansen voor biotech en farmaceutische bedrijven.

Of we daar als ‘old school’ cannabiswereld heel blij om moeten zijn is een vraag die pas later kan worden beantwoord. Feit is in ieder geval dat de tabaksindustrie nu open en bloot meedoet in de legale (medicinale) cannabisbranche…

[openingsfoto:  Doug Shutter/Shutterstock]
Wat vind jij?
Leuk
Leuk Love Haha Wow Huilen Boos
213
(advertenties)