(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

Slimme navigatie-apparatuur zoals Android Auto en Apple CarPlay zou het leven van de automobilist eenvoudiger en veiliger moeten maken. Maar uit onderzoek van iAM RoadSmart blijkt dat het gebruik van deze technologie juist gevaarlijker is dan heel veel dingen waarvan je op het eerste gezicht denkt dat ze gevaarlijker zijn: drinken, blowen en appen met de telefoon in de hand bijvoorbeeld!

Wat leidt de automobilist het meeste af?

Interacting with Android Auto en Apple CarPlay when driving, the effect on driver performance‘, heet de studie van het Britse bedrijf iAM RoadSmart. Daar wilden ze wel eens weten wat nu echt linke soep is achter het stuur en daarvoor kropen participanten in een simulator. Vervolgens werden de reactiesnelheden van de bestuurder gemeten al naar gelang er gebruik werd gemaakt van slimme technologie.

En die uitkomsten liegen er niet om, zeker niet als je het geaccepteerde gebruik van slimme navigatie-apparatuur vergelijkt met de inname van alcohol of cannabis – verboden handelingen immers – of het bellen en appen achter het stuur met je toestel in de hand (eveneens verboden).

Blowen minder erg dan handsfree bellen

De 20 deelnemers aan het onderzoek reden elk drie ritten: eentje zonder navigatie, eentje navigerend met voice control en eentje waarbij ze uitsluitende de touch control gebruikten van Android Auto en Apple CarPlay. De uitkomsten zijn redelijk opmerkelijk, zeker als je weet waarop de focus van de politie ligt bij controles en de strafmaat bij justitie.

LEES OOK:  Blower denkt veilig te kunnen rijden, en dat klopt ook!

Hoeveel minder wordt de reactietijd, dat was de vraag. Welnu, als je het wettelijk toegestane maximum drinkt lever je 12% van je reactiesnelheid achter het stuur in, bij blowen is dat 21% en bij hands-free bellen 27%. Ga je al rijdend appen of sms-en dan kost je dat 35% reactietijd en echt riskant wordt het als je met de smartphone in de hand gaat bellen: minus 46%.

De nadelen van slimme navigatie

Maar de écht gevaarlijke bezigheid als automobilist is dus het gebruiken van slimme navigatiesystemen met touch bediening, zo achterhaalden de Britten. In dat geval lever je zomaar 53% (Android) of 57% (Apple) van de reactietijd op de weg in!

Iets beter wordt het als je voice control gebruikt: dat kost je met Apple CarPlay 36% reactietijd en met Android Auto nog altijd 30%. Deelnemers onderschatten ook de tijd die het ze zou kosten om het systeem te bedienen met 5 seconden, voor een totaal van 16 seconden achter elkaar. En ze wisten ook hun positie op de rijbaan minder exact in te schatten….

Kortom, je bent een rund als je met je ‘slimme’ navigatie stunt! Steek dan nog liever een joint op 😉

[openingsfoto: Ewa Studio/Shutterstock]
(advertentie)