(advertentie)
(advertentie)
(advertenties)

Cannabis is tegenwoordig niet meer weg te denken uit de (sociale) media. In gebieden waar wiet volledig is gelegaliseerd, kan je bovendien on- en offline advertenties tegenkomen voor THC/CBD-producten. Net als voor drank zeg maar. Reden voor wetenschappers aan Washington State University om te onderzoeken wat al die wiet-exposure doet met jongeren. Welnu; mannelijke adolescenten en jongvolwassenen denken (meer dan meiden) dat ze er meer en betere seks door kunnen krijgen!

Jongens denken door wiet nóg meer aan seks

‘Tienerjongens die pro-cannabis reclame en positieve sociale media posts over wiet zien, zijn meer dan vrouwelijke pubers geneigd om cannabisgebruik te associeren met het verbeteren van seksuele activiteiten’, stelt het onderzoek van Washington State University.

De researchers ontdekten dat mannelijke adolescenten (adolescentie is als je tussen de kindertijd en volwassenheid in zit) ervan uit gaan dat cannabisgebruikers minder geremd zijn en meer van seks genieten. Een opvatting die ertoe leidt dat ze ook de intentie uitspreken om in de toekomst zelf wiet te gaan gebruiken.

Adolescente meiden en jonge vrouwen daarentegen laten zich minder eenvoudig verleiden tot toekomstig cannabisgebruik door media en reclame en ze zien het verband met seks ook een stuk minder.

‘De (reclame)boodschap doet ertoe’

Hoofdauteur van de studie en professor aan Murrow College of Communication Jessica Fitts Willoughby: “De boodschappen die adolescenten en jongvolwassenen zien hebben impact op hen – en dan bedoelen we de content en de aantrekkelijke vorm en niet slechts het feit dát jonge mensen deze boodschappen zien op sociale media. Messages matter.

Naast de vermeende connectie tussen wiet en seks, tonen de bevindingen volgens Wiloughby  de impact van advertenties en sociale media content (die cannabis in een positief licht zetten) op zowel adolescenten als jongvolwassenen. Overigens neemt de seksconnectie wel af naarmate de mannetjes ouder worden…

Positieve cannabis content (reclame en user generated content) zorgt er met name bij jongens tussen 15 en 17 jaar voor dat die aan seks denken… [beeld: fukume/Shutterstock]

Voor het onderzoek bestudeerde het universiteitsteam twee groepen: meer dan driehonderd 15- tot 17-jarigen en bijna duizend jongvolwassenen aan de universiteit. Elke groep werd ondervraagd over hun sociale mediagebruik, blootstelling aan pro-cannabis content (hetzij in de vorm van reclame hetzij in de vorm van user-generated content), hun associaties tussen seks en wiet en hun intentie om in de toekomst (opnieuw) te gaan blowen.

Positieve content zet aan tot meer (toekomstig) cannabisgebruik

Zelf zien wij als CNNBS het probleem niet zo, maar volgens de Amerikaanse onderzoekers zijn extra gesprekken tussen ouders en hun kinderen noodzakelijk om dit pro-wiet beeld te doen kantelen of bij te stellen, evenals een meer kritische kijk op de content.

“De volgende stap is om te identificeren hoe  advertenties mensen mensen beïnvloeden wanneer het om seksgerelateerde cannabis verwachtingen gaat, net als de intentie om te blowen voor en na de seks”, verklaart onderzoeker Stacey J.T. Hust die ook bij de studie betrokken was.

Los van leeftijd of geslacht, stelden de onderzoekers vast dat deelnemers aan de studie die meer pro-cannabis content op sociale media zagen ook meer geneigd zijn om in de toekomst wiet te gaan gebruiken. Hulde en een warm THC-welkom voor alle jonge mensen!

Het onderzoek is onder de titel ‘Social Media, Marijuana and Sex: An Exploratory Study of Adolescents’ Intentions to Use and College Students’ Use of Marijuana‘ in oktober gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift The Journal of Sex Research

[openingsbeeld: Dmytro Tyshchenko/Shutterstock]
(advertenties)