(advertentie)
(advertentie)
(advertenties)

Met Pasen barst het overvolle festivalseizoen weer los en in veel te veel gevallen is het gras waarop de feestende meute zich amuseert daarna total-loss. Maar zie, nu zijn er hennep-tegels uit Groningen die het evenementengras kunnen redden van een bijna zekere dood! En dat is wellicht nog maar het begin ook…

Hempflax hennep

Hoe leuk en gezellig het ook altijd is zo’n muziekfestival in de open lucht, voor het gras waarop duizenden mensen staan te springen en dansen is het minder leuk. Sterker nog, niet zelden eindigt het festival voor het gras in mineur met een voortijdige dood.

Dat moet beter kunnen dacht lector Rob van Haren van de Hanzehogeschool in Groningen en hij ontwikkelde de henneptegel, in samenwerking met studenten van de kunstopleiding Minerva en het ons niet onbekende industriële hennepbedrijf HempFlax van Sensi Seeds-eigenaar Ben Dronkers.

Test met prototype

Een natuurproduct van eigen Groningse bodem dus, deze henneptegels. Wanneer ze gebruikt worden om het festivalgras te beschermen hoeft dat niet langer opnieuw te worden ingezaaid, zoals nu nog al te vaak noodzakelijk is.

Uniek aan de henneptegels is dat ze met minerale voedingsstoffen en graszaden kunnen worden uitgerust. Na het festival vergaan de biologische henneptegels razendsnel en vormen zo binnen enkele weken alweer een vruchtbare voedingsbodem voor het nieuwe (en oude) gras!

Deze zomer nog worden op verschillende evenementen de prototypes getest.

Geen gas, wel hennep!

Maar met de hennep festivaltegels is het werk van Rob van Haren allerminst gedaan. De lector ‘Transitie Bio-economie’ van de Hanzehogeschool ziet nog veel meer potentie in hennep. Zo zijn er plannen voor een heus ‘hennep-laboratorium’ in het oosten van de provincie Groningen, meldt de lokale omroep OOG.

Daar in de buurt liggen de industriële vezelhennep-velden van HempFlax uit Oude-Pekela, en dus de basisgrondstof voor nog veel meer uitvindingen van de studenten in het lab. Of zoals Van Haren het zegt: ‘We hebben hier de ruimte, de materialen en de kennis. We moeten de lokale economie stimuleren en mooie producten ontwikkelen!’

 

(advertenties)