(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

Opmerkelijke beelden na een even opmerkelijke hasjvangst in Marokko. Voor een van de drukste havens van Afrika, die van het Marokkaanse Tanger Med, staan ellenlange files met vrachtwagens. Die willen allemaal graag hun lading naar Europa brengen, maar vanwege de inbeslagname van liefst 25.000 kilo hasj eerder aan de Spaanse overkant, nemen de autoriteiten geen halve maatregelen om herhaling te voorkomen!

Heel veel Marokkaanse hasj in Spaanse haven

Als het om de smokkel van Marokkaanse hasj gaat, praat je tegenwoordig eerder in de duizenden kilo’s dan in de honderden of tientallen. Op 26 april plaatste de Spaanse Guardia Civil een filmpje op Twitter, pardon X, over een enorme partij hasj die ze wisten te onderscheppen.

Zogenaamd bracht de gepakte Marokkaan met zijn truck meloenen naar Frankrijk. Maar naast een paar van die kolossale waterbommen, zat er eigenlijk vooral hasj in de 22 grote houten kisten. Wat heet; het gaat om 25 ton oftewel 25.000 kilo. Goed voor een handelswaarde van 50 miljoen euro, dus het gaat niet om pindanootjes hier.

Grootste partij hasj sinds 2005 in beslag genomen

Volgens kenners gaat het hier dan ook om de grootste partij Marokkaanse hasj die over land werd vervoerd sinds het jaar 2005. Toen werden er dan ook twee vrachtauto’s met de lekkernij gepakt, gezamenlijk goed voor een ongelooflijke 48.000 kilo hasj. In de Spaanse haven van Algéciras was dat, toevallig (dus niet) ook de bestemming van het bijna-record aan smokkelhasj van deze week.

Dit soort massatransporten van verboden drugs bezorgt de goedwillende Marokkaanse autoriteiten uiteraard het schaamrood op de kaken. Vandaar dat ze maar eens besluiten om extra super-strenge grenscontroles te introduceren, waarbij specifiek elke vrachtauto met bestemming Spanje of de rest van Europa verdacht is.

Hasjvangst leidt tot ellenlange file in de poort naar Europa

En dat leidt dan uiteraard tot ellende van heel andere soort, kijk maar:

Ellenlange file van volgeladen trucks met bestemming EU voor de haven van Tanger Med. Sowieso is dat dus al een drukke bedoening daar, met jaarlijks miljoenen passagiers en vracht, maar nu is het helemaal afzien voor de truckers van dienst.

“De verscherpte controles vanwege de drugsvangst van vorige week hebben tot gevolg dat de vrachtwagens soms uren moeten wachten voordat ze de douane kunnen passeren. De rijen strekken zich uit over enkele kilometers. Sommige chauffeurs klagen over het gebrek aan voorzieningen en de lange wachttijden”, schrijft de website NieuwsMarokko.nl dan ook.

Tja, misschien toch maar eens legaliseren dat exportproduct nr.1 van Marokko, zowel daar als hier…

(advertentie)