(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

Miljardair Elon Musk wordt beschouwd als cannabis-vriendelijk vanwege zijn vele 420 grappen en omdat hij beroemd werd door tijdens een podcast een vette spliff te smoren. Nu, enkele maanden na de aankoop van Twitter voor 44 miljard dollar, zet hij zijn grootste stap tot nu toe ter ondersteuning van de cannabisindustrie.  De op 1 na rijkste man op aardse stelt zijn sociale mediadienst breder open voor wietadvertenties, meer dan welk concurrerend platform ook.

Meer ruimte voor ‘verantwoorde cannabis marketing’

Op woensdag heeft Twitter zijn advertentiebeleid aangepast zodat legale cannabis-gerelateerde bedrijven advertenties kunnen plaatsen – met de nodige beperkingen nog wel, dat dient vast gezegd – in staten waar de advertenties legaal zijn.

“Vanaf vandaag hebben we in bepaalde Amerikaanse staten maatregelen genomen om ons Cannabis Ads-beleid te versoepelen om meer mogelijkheden te creëren voor verantwoorde cannabis marketing – de grootste stap voorwaarts door een social media platform”, stelt Alexa Alianiello, die de Amerikaanse advertentieverkoop en partnerschappen voor Twitter regelt, in een blog post.

De titel van haar artikel zorgt in ieder geval voor een glimlach op ons gezicht: ‘Enabling more brands to connect with the cannabis conversation’.

LEES OOK‘420 tweet’ kost Tesla-topman Elon Musk $20.000.000

Twitter in het spoor van de legalisatiegolf

Twitter’s omhelzing van cannabis-advertenties wijkt flink af van andere grote sociale media bedrijven zoals Facebook’s Meta, die dergelijke advertenties lang hebben verboden. Meta komt echter nog het dichtst in de buurt door cannabis-advertenties toe te staan voor politieke campagnes en verkiezingen, waarbij ze moeten worden voorzien van een disclaimer (inclusief wie voor de marketingboodschappen heeft betaald).

De soepelere regels van Twitter komen nu meer staten de verkoop van cannabis legaliseren. Recreatief cannabisgebruik is momenteel legaal in 21 staten – maar op federaal niveau blijft het illegaal.

Toch is de impact van deze beleidswijziging van Twitter nog onduidelijk. De nieuwe regels komen namelijk met beperkingen, zodat de meeste advertenties voor de meeste cannabisproducten nog steeds verboden zijn op de dienst.

Onze vriend van de wietshow hard aan het dromen a.k.a. werken… [illustratie: NextMarsMedia/Shutterstock]

Wat mag nu wel en wat (nog) niet op Twitter?

Adverteerders mogen bijvoorbeeld niet rechtstreeks cannabis promoten of te koop aanbieden. Een uitzondering is voor topische of niet-eetbare van hennep afgeleide CBD-producten “die gelijk zijn aan of minder dan de door de overheid vastgestelde drempelwaarde van 0,3% THC”.

Advertenties voor cannabis-bezorgdiensten en accessoires zoals vaporizers lijken onder de nieuwe regels ook te zijn toegestaan.

Alianiello hintte in haar blogpost echter wel op meer manieren waarop wietmerken klanten kunnen proberen te winnen op Twitter. “In de toekomst staat Twitter adverteerders toe om merkvoorkeur en informatieve cannabisgerelateerde inhoud te promoten voor CBD, THC en cannabisgerelateerde producten en diensten.”

Volgens de nieuwe regels van Twitter mogen cannabis-advertenties niet gericht zijn op personen onder de 21 jaar en geen mensen tonen die cannabisproducten gebruiken (of dronken zijn). Marketeers mogen geen gezondheidsvoordelen claimen of beroemdheden in hun berichten opnemen. Ten slotte moeten bedrijven, om te adverteren, een Twitter-verificatieproces doorlopen en goedgekeurd worden.

Twitter omarmt cannabis en cannabis is populair onder twitteraars

Alianiello presenteerde Twitter in haar blog wel overduidelijk als “een veilige ruimte voor vaste gebruikers om over cannabis te twitteren en het onderwerp met anderen te bespreken”.

Ze vervolgt: “De cannabisruimte op Twitter is leuk en boeiend met gebruikers die twitteren over hun ervaringen met cannabisgebruik – medicinaal, voor welzijn of recreatie – en die merken, producten en verkooppunten aanbevelen. Het gesprek weerspiegelt ook waar de cannabisindustrie momenteel naartoe gaat: hervorming van de wetgeving/het beleid, bedrijfsontwikkeling en de impact op de gemeenschap.”

Goeie gast kortom, die Elon Musk.

LEES OOKTesla-miljardair Elon Musk blowt live op YouTube

[openingsbeeld: svtdesign/Shutterstock]
(advertentie)