(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

Nieuw in Amsterdam: Hempstory. Een sfeervolle winkel met een bijzonder assortiment hennepproducten. Wie echter een etalage vol cannabis- en hennepgimmicks verwacht, komt bedrogen uit. Hempstory vertelt op geheel eigen wijze het verhaal van een vergeten plant!

Duurzaamheid en fairtrade

Hempstory-3

De productlijn ‘Les Fleurs du mal’ (De bloemen van het kwaad)

Het assortiment van Hempstory – aan de Oudezijds Achterburgwal 142 – bestaat uit veel verzorgingsproducten, voedingsmiddelen, kleding, accessoires en home-furnishings. Bij ieder product is hennep de voornaamste of zelfs enige grondstof. Daarnaast zorgt de aanwezigheid van het minicafé, waar koffie, thee en huisgemaakte henneplekkernijen worden geserveerd, dat alle zintuigen geprikkeld worden. Maar dat is niet het enige. Duurzaamheid, een biologisch productieproces en fairtrade zijn kernwaardes voor Hempstory.

Hippe hennepwinkel

De voorbereidingen begonnen in mei 2014 en na een jaar hard werken is Hempstory een feit. Aan het roer staan Linda Lindquist en Marijn Blaauw. Zij leerden elkaar kennen tijdens de studie Media Styling aan Academie Artemis en mede uit hun gedeelde liefde voor natuurlijke, biologische grondstoffen groeide een vriendschap. Nadat het idee voor een hippe hennepwinkel hun ondernemersgeest prikkelde, was de eerste brainstormsessie snel een feit.

Hempstory-2Linda is overigens geen onbekende in de wereld van hennep. “Ik was 20 jaar geleden betrokken bij de oprichting van de HempFlax-fabrieken”, vertelt ze. “Ik deed daar tot 6 jaar geleden PR, advertising en de marketing van de verpakkingen en heb zodoende veel over hennep geleerd. Tevens bewonder ik alle dappere pioniers die zich inzetten om deze enorm veelzijdige plant terug in de maatschappij te brengen, zoals Ben Dronkers dat in Nederland heeft gedaan met HempFlax.”

Pionieren met liefde

Marijn: “Mijn familie heeft een bedrijf in natuurvoeding, ik ben ermee opgegroeid. Daarom zijn er veel raakvlakken met duurzaamheid en de overtuiging dat iets vanuit de basis een goed product moet zijn. Dat vergt ook veel pionieren en doorzettingsvermogen. Ik denk dat Linda en ik elkaar daarin hebben gevonden; dat je een voorliefde hebt voor bepaalde grondstoffen en materialen. En daarnaast zijn we gewoon een hele goede match, met dezelfde workflow en we vullen elkaar goed aan.”

Hennepolie

Hempstory-4

Het minicafé serveert koffie, thee en huisgemaakte henneplekkernijen

Een rondleiding door de winkel toont dat de mogelijkheden bijna eindeloos zijn. Hennepolie en gepeld hennepzaad zijn de afgelopen jaren vertrouwde voedingsmiddelen geworden. Maar een fietsslot met henneptouw? Hennepmelk en proteïnepoeders om shakes mee te maken? “Hennepolie bevat unieke verhoudingen aan Omega 3, 6 en GLA (Gamma Linolzuur). Het is rijk aan 8 essentiële aminozuren en vitamine B en E,” vertelt Linda. “Heel gezond in voeding, maar ook voor de huid. Voedings- en huidverzorgingsproducten hebben dan ook een prominente plaats in onze winkel”.

Vernieuwende producten

Een podium bieden aan kleine, maar gepassioneerde ondernemers die vernieuwende producten maken, vinden Linda en Marijn heel belangrijk. Linda: “Een goed voorbeeld is het Franse merk Cousu de fil blanc. Dat betekent ‘genaaid met een witte draad’, zoals is te zien in hun verpakkingen. Tevens is het een Frans gezegde: ‘een leugentje om bestwil’. Eén van hun productlijnen heet ‘Les Fleurs du mal’ (De bloemen van het kwaad), naar een gedichtenbundel uit de 19e eeuw van Baudelaire waaruit zeven gedichten werden verbannen wegens schending van de goede zeden. In de lijn met zeep en eau de toilet zijn de grondstoffen van drie verboden planten verwerkt: absint, papaver en hennep. Schitterende verpakkingen en een goed verhaal.”

Mini-café in de serre

Hempstory-5De winkel is hip, gezellig en er is veel aandacht voor detail en de presentatie van de artikelen. Achterin de winkel is het minicafé in de serre met veel groene planten. Iets wat je niet verwacht op een smalle gracht in de binnenstad van Amsterdam. Marijn: “Het is erg prettig dat we beiden uit het stylingvak komen. We hebben het hennepverhaal doorvertaald naar een hele open en lichte winkel.” Linda vult aan: “De recreatieve cannabissfeer hebben we er heel bewust uit gelaten. Niet dat we er iets op tegen hebben. In tegendeel. Maar om het toegankelijk te houden moet er een strenge scheiding zijn, anders wordt het voor veel mensen verwarrend.”

Openingstijden en webwinkel

Hempstory is maandag tot en met woensdag geopend van 10.00 tot 20.00 uur en donderdag tot en met zondag van 10.00 tot 21.30 uur. Medio september 2015 opent op www.hempstory.nl een inspirerende webwinkel met veel achtergrondinformatie.

[tekst en foto’s: Martijn Sensi]
(advertentie)