(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

Niet iedereen staat te juichen als recreatieve wiet gelegaliseerd wordt en dan bedoelen we niet christelijke politici of premier Mark Rutte, maar bijvoorbeeld de drankindustrie. Uit nieuwe Amerikaans onderzoek blijkt dat die branche flink inlevert als wiet legaal is (wordt). Helaas geldt dit echter niet voor de tabaksboeren.

 

Andere tijden

Het zal bepaald niet voor de lol zijn dat tabaks- en drankgiganten sinds een jaar of twee hun financiële heil ook in de snel groeiende cannabisindustrie in Noord-Amerika zoeken. Enerzijds natuurlijk omdat er met wiet goed geld te verdienen valt, anderzijds ook omdat die wiet een rechtstreekse bedreiging voor hun eigen businessmodel vormt.

Met name de alcoholbranche lijkt de pineut, zo blijkt uit het onderzoek ‘Asymmetric Effects of Recreational Cannabis Legalization‘, dat gepubliceerd wordt in het komende nummer van vakblad Marketing Science.

Alcoholbranche vreest terecht voor omzetverlies

“Het lijkt erop dat de alcoholindustrie een goede reden heeft om bezorgd te zijn over legale cannabis, en dat ze creatieve strategieën nodig hebben om marktverlies te voorkomen als het zover is”, stelt assistent-professor Pengyuan Wang van het Terry College of Business aan de University of Georgia.

Uit haar studie blijkt dat de online zoekopdrachten naar alcohol met bijna 11 procent dalen. Maar daar staat tegenover dat die voor tabak met ongeveer 8% stijgen. Het zijn stevige indicaties voor wat mensen van plan zijn qua genotsmiddelen als er legale wiet beschikbaar is, zo is de achterliggende theorie.

Tabaksindustrie moet vooroordeel herzien

En we praten niet over de spreekwoordelijke pindanootjes bij de borrel. Alleen al in de VS is de gecombineerde omzet aan alcoholische drank en tabak 300 miljard dollar per jaar! En het zijn typische, gretige tegenstanders van legalisering van cannabis.

Legalisering van recreatieve wiet is op praktisch alle fronten goed nieuws, zo blijkt keer op keer… [foto: Mariana Topfstedt/Shutterstock]

Legale cannabis zou volgens de laatste inschatting trouwens 22 miljard dollar per jaar kunnen aantikken in de VS. Dit nieuwe onderzoek stelt onomwonden: “Tabaksondernemingen kunnen wellicht beter hun vooroordelen herzien en zich realiseren dat anti-cannabislegalisering niet in hun beste belang is”, aldus Wang.

Verschil volwassenen en tieners

Wang keek samen met mensen van de Syracuse University naar anonieme data van 28 miljoen online zoekopdrachten plus 120 miljoen (!) bekeken advertenties van een ‘leidende Amerikaanse internetportal’ gedurende de periode januari 2014 tot april 2017.

Hun arbeid leidde er ook toe dat we weten dat legalisering van recreatieve cannabis de wiet-zoekopdrachten door volwassen oppompt met 17 procent. Gek genoeg – of misschien ook wel niet, aangezien het niet langer verboden en dus spannend is – daalde het aantal wietgerelateerde zoekopdrachten bij mensen van 19 jaar en jonger juist.

Tip voor bezorgde mensen als Mark Rutte

Wang: “In tegenstelling tot de breed levende zorgen onder het publiek nadat cannabis is gelegaliseerd, lijken tieners hun interesse in wiet te verliezen in plaats van te winnen. Beleidsmakers die zich hoofdzakelijk druk maken over stijgend gebruik onder jongeren, zouden hun standpunt beter kunnen heroverwegen.”

[openingsbeeld:  svtdesign/Shutterstock]
(advertenties)