(advertentie)
(advertentie)
(advertenties)

Opmerkelijk onderzoek van de Universiteit van Amsterdam samen met de hoofdstedelijke coffeeshops De Tweede Kamer en CoffeeshopAmsterdam. Uit de respons van liefst 8.300 werkende mensen blijkt dat er vooral veel wordt geblowd – voor én tijdens het werk – door horecapersoneel, bouwvakkers en… taxichauffeurs!

Wietdampen in de horeca keukens

Het dagblad voor de bouwwereld Cobouw bericht maandag over het onderzoek onder de kop ‘Bouwvakker scoort hoog op gebruik van cannabis‘. En inderdaad, als 1 op de 10 bouwvakkers (11,4%) in de regio Amsterdam soms stoned op het werk verschijnt, mag je dat gerust een ‘hoog’ percentage noemen.

Toch voeren de bouwvakkers de ranglijst daarmee niet aan. Nee, de enige echte beroepsgroep die zich koploper cannabis consumptie in de baas zijn tijd mag noemen is:

keukenpersoneel in de horeca

 

1 op 5 taxichauffeurs blowt tijdens dienst

Inderdaad, van die werknemers blowt liefst 1 op de 4 voor of tijdens het werk (22,9%). Goed, dat lijkt ons niet zo problematisch, hoogstens krijg je een iets te doorbakken biefstuk met knokenharde spruiten geserveerd, haha. Minder grappig is de uitkomst dat ook 1 op de 5 taxichauffeurs in onze hoofdstad blijkbaar regelmatig onder de invloed van THC rondrijdt! Terwijl je van professionele vervoerders toch mag verwachten dat ze zich aan de wet houden… misschien dat de politie eens een 100% speekseltest onder deze vakbroeders moet houden op een zaterdagavond.

Oké, verder nog beroepen waarin bovengemiddeld wordt gesuckt aan een joint terwijl het metertje loopt? Jazeker, wat te denken van ziekenverzorgers (9,5%) en architecten (7,2%). Daarnaast noemt het onderzoek ook nog specifiek webdevelopers, makelaars en barista’s. Allemaal niet per se problematisch lijkt ons en inderdaad is dat ook wat deze werknemers zelf stellen in de studie van de UvA.

[tekst gaat verder onder de afbeelding]

Coffeeshops lanceren voorlichtingscampagne

Toch is het onderzoek – en de bevestiging dat er nogal wat stoned gewerkt wordt in en rond Mokum – reden voor een aantal Amsterdamse coffeeshops om met een heuse campagne te komen, getiteld ‘Use Your Head‘. Paul Wilhelm, de eigenaar van CoffeeshopAmsterdam (voorheen De Dampkring) en De Tweede Kamer legt uit: “Deze cijfers bevestigen wat ik al een tijdje vermoedde. Daarom lanceren we met een aantal coffeeshophouders de voorlichtingscampagne Use Your Head om mensen erop te wijzen hoe ze cannabis op een verantwoorde wijze kunnen gebruiken.”

De strekking van de boodschap? Werk nooit stoned.

[openingsbeeld: doom.ko/Shutterstock, illustratie ‘wietmannetje’: Kilroy79/Shutterstock]
(advertenties)