(advertentie)
(advertentie)
(advertenties)

Opmerkelijk rapport in Groot-Brittannië; denktank Volteface stelt op basis van onderzoek en een landelijke opiniepeiling vast dat jongeren makkelijker aan cannabis weten te komen dan aan drank. De oorzaak is enerzijds de strenge ID-controle in winkels die legale drank slijten, en anderzijds de sociale media waardoor je als minderjarige eenvoudig aan illegale wiet geraakt. 

Aangezien de UK en bijvoorbeeld Nederland en België nou ook weer niet zoveel verschillen zit het er dik in dat de conclusies van dit rapport ook hier gelden. Want ook hier mogen jongeren pas vanaf 18 jaar alcohol kopen en verplicht een ID laten zien, terwijl drugs op het internet en via sociale media vrij eenvoudig verkrijgbaar zijn, zonder dat ooit iemand een ID wil zien.

Volteface is een onafhankelijke Britse denktank die drugs onderzoekt. In dit geval baseren ze zich met het rapport ‘THE CHILDREN’S INQUIRY‘ op een poll, data van de overheid en interviews.

Meer blowen en dealen door jongeren

Uit hun onderzoek blijkt dat jongeren het een fluitje van een cent vinden om cannabis te scoren: 44,1% van de jeugd die ervaring heeft met blowen zegt dat dit ‘somewhat easy’ of zelfs ‘very easy’ is. Van de jongeren die al ervaring met drank hebben zegt slechts 21,8 procent dat het hen (enigszins) makkelijk lukt om die te kopen.

Het rapport stelt ook vast dat er een ‘significante stijging’ plaatsvindt van het aantal jongeren dat juridisch vervolgd wordt voor het verkopen van cannabis. Dit zou een gevolg kunnen zijn van volwassenen die jongeren verleiden om drugs voor hen te dealen, of van jongeren die wiet verpatsen om het aan leeftijdsgenootjes te slijten. En opvallend: het aantal volwassenen dat wordt vervolgd voor het dealen van wiet is gedaald tegelijkertijd met de genoemde stijging onder jongeren!

Invloed van sociale media

Zoals het een fatsoenlijk rapport betaamt doet Volteface ook aanbevelingen om deze zaken te beteugelen, inclusief een onderzoek naar hoe sociale media de verkoop en het gebruik van cannabis onder de jeugd aanmoedigen. Veel jonge mensen die geïnterviewd werden zeiden dat het eenvoudig is om wiet te kopen op Instagram en Snapchat.

Er zouden naar verluidt wel ‘honderden drugdealers’ actief zijn in Groot-Brittannië op deze platforms. ‘Ze showen al hun stuff, ze laten video’s zien, ze scheppen op over wat ze in huis hebben en dan kan je ze letterlijk gewoon Snapchatten’, aldus een van de openhartige Britse tieners in het rapport.

Wiet scoren is voor (Britse) tieners een fluitje van een bitcoin, zeker met een smartphone, sociale media en het roemruchte dark web… [foto: Katsiaryna Chumakova/Shutterstock]

Smartphones

Een mogelijke factor die ook bijgedragen heeft aan de geschetste situatie is de groei van het gebruik van sociale media en smartphones onder jongeren. Volgens onderzoeksbureau Mintel verklaarde 78% van de ouders in 2016 dat hun kinderen – in de leeftijd van 10 tot 15 jaar – een smartphone gebruikt. Volteface: ‘Aanvullend op contact zoeken met dealers op sociale media, kunnen handige jonge mensen hun smartphones ook gebruiken om cannabis te kopen of verkopen op het dark web.’

Tweederde blowt voor zijn 15e jaar

Van de jongeren die cannabis geprobeerd hebben, geeft 66% aan dat ze dit hebben gedaan voor hun vijftiende, terwijl dit percentage bij alcoholgebruik blijft steken op 20,5%. En dat gegeven baart de opstellers van dit rapport zorgen, waarbij er natuurlijk weer verwezen wordt naar de suggestie dat wietgebruik onder adolescenten hersenschade kan veroorzaken en een verhoogd risico op wietverslaving tijdens hun latere leven.

Tja, dan hebben ze bij Volteface vast nog niet dit wetenschappelijke onderzoek gelezen, waarover CNNBS onlangs berichtte en waarin toch wel wat valt af te dingen op die hersenschade: ‘Schade aan jongerenbrein door wiet wordt overdreven‘.

Betere voorlichting (?)

Wel vraagt Volteface om betere drugsvoorlichting in de UK. ‘De overgrote meerderheid van de lokale autoriteiten in Engeland en Wales heeft in de laatste 10 jaar geen enkele campagne gevoerd om ouders beter voor te lichten over de risico’s van cannabisgebruik.’

En hopla, daar gaan ze alweer de mist in deze Britten. Hoewel ze met bovenstaande opmerking duidelijk hinten op meer problemen met meer blowende jongen, zoals aanhangers van het cannabisverbod (prohibitionisten met een duur woord) steevast doen als het om de (al dan niet legale) verkrijgbaarheid van wiet gaat, blijkt uit de harde cijfers uit bijvoorbeeld Colorado precies het omgekeerde!

Ook hierover heeft CNNBS al meerdere malen gepubliceerd, o.a. dit artikel: ‘Onderzoek: jongeren gaan NIET blowen door legalisering‘. Hoe dat komt: in een gereguleerde cannabismarkt wordt streng gecontroleerd en dan bedoelen we niet alleen de kwaliteit van het geliefde eindproduct maar dus ook op LEEFTIJD.

Kortom, al je nou echt per se minder jongeren aan de wiet wiet hebben moet je niet gaan voorlichten maar gaan reguleren!

[openingsfoto:  nisargmediaproductions/Shutterstock]
(advertenties)