(advertentie)
(advertentie)
(advertenties)

Zelfs als je denkt dat je cannabisgebruik uitsluitend recreatief is, heb je toch profijt van de gezondheidsvoordelen én heb je een mogelijke natuurlijke bescherming tegen ziekten zoals kanker en de ziekte van Alzheimer. Dat is wat cannabis hoe dan ook doet, of je het nu voor de lol of als medicijn gebruikt. Wil jij ook gezonder het nieuwe jaar doorkomen? Snel verder lezen dan, want CNNBS geeft je 10 handige tips!

Tip #1 – Cannabis kan helpen bij het verliezen van gewicht

Nou is blowen niet direct het meest de gezonde manier om je overtollig gewicht te lozen, maar je hoeft geen gebruik te maken van tabak. Zo zijn er tegenwoordig diverse tabaksvervangers op de markt, maar je kan cannabis natuurlijk ook nuttigen door het te eten, verdampen of in de vorm van olie te druppelen .

Veel mensen denken daarnaast aan ‘vreetkicks’ wanneer ze denken aan blowen. Toch is wiet in staat je gewicht laag te houden, of om juist de overtollige kilo’s kwijt te raken. Zowel THC als de cannabinoïde THCV hebben hier een gunstige invloed op. Ook kampen ‘blowers’ zelden met een te hoog cholesterol, iets wat het risico op hart- en vaatziekten vermindert én hebben ze minder kans op het ontwikkelen van diabetes type II. 

Tip #2 – Wiet zorgt voor bewuster en met aandacht eten

Omdat cannabis onze zintuiglijke waarneming verhoogt, kan high/stoned zijn je helpen om meer te genieten van de zuivere, natuurlijke smaak van gezond, vetarm voedsel. Wanneer je je daar bewust van bent en de hoeveelheid mediwiet die je gebruikt afstemt om enkel dat te bereiken, zou je je voedselinname drastisch kunnen veranderen.

Vertraag, ontspan en gebruik je (milde) high om de geur, de smaak en de textuur van je eten optimaal in je op te nemen, en daarmee meer te waarderen. Kauw langzaam op je eten en visualiseer hoe het voedsel zal transformeren in energie, waardoor je lichaam sterk en levendig wordt. Gebruik een minimale hoeveelheid van een goede wiet en zelfs knapperige rauwkost of juist perfect gestoomde groenten veranderen in verleidelijke lekkernijen. Smakelijk!

Met cannabis maak je – samen met bijvoorbeeld genoeg bewegen – een gezonde keuze! [beeld: Mary Jane Mom/Shutterstock]

Tip #3 – Met een ‘high’ is trainen/sporten nóg leuker!

De voordelen van het gebruik van wiet voor het sporten – wat al langere tijd wordt aangeprezen door atleten – zijn onder meer dat de routine spannender wordt. Daarnaast lijkt de tijd sneller te gaan en sporters komen gemakkelijker in de goede vibe terecht. Er is op het internet zelfs een oude foto te vinden van Arnold Schwarzenegger die aan het blowen is. Als er iemand actief trainde, was hij dat toch wel.

Het roken van wiet leek Schwarzeneggers atletische bekwaamheid niet te schaden, noch die van olympisch record zwemkampioen Michael Phelps en talloze anderen. Het is dus zeker de moeite waard om te proberen je trainingen te transformeren van een vervelend moetje naar een leuke uitdaging. 

En er is nog een extra bonus: wiet kan je work-out niet alleen beter maken, je work-out kan ook je wiet ook beter maken! Een studie van de Universiteit van Sydney uit 2013 wees uit dat het THC-gehalte van cannabisgebruikers in hun lichaam met 15 procent steeg ná cardiovasculaire inspanning.

Tip #4 – Gebruik cannabis als beloning

Zet jezelf aan tot sporten/bewegen door cannabis te gebruiken als beloning. Wat is er nou lekkerder dan na flinke lichamelijke inspanning op de bank mogen ploffen met een heerlijke edible of bijvoorbeeld een goedgevulde joint of vaporizer. Zorg voor een flinke inspanning, waardoor je lichaam de absolute ontspanning nadien alleen maar meer kan waarderen. Het is alsof je een vermoeid lichaam onderdompelt in een warm bad… heerlijk!

Tip #5 – Verzacht pijnlijke spieren met… topicals

Nu we toch op de sport-tour zijn gegaan kan deze niet ontbreken; het herstel van je spieren na het trainen of sporten. Ook daar kan cannabis een grote rol in spelen. Wiet werkt namelijk pijnstillend en ontspannend. En dat zijn twee heel belangrijke zaken als het gaat op spierpijn.

Er zijn tegenwoordig steeds meer vrij verkrijgbare cannabis-smeersels op de markt, maar je kunt ze ook prima zelf maken. Wiet-wortelzalf is bijvoorbeeld een effectief middel bij spierpijn. Ook een zelfgemaakte massageolie met bijvoorbeeld THC olie erdoorheen gemixt zal je verlossen van de pijn én het herstel bevorderen.

Tip #6 – Rauwe wiet als voedingssupplement consumeren

Eén van de meest geavanceerde gezondheidstrends is het eten/drinken van producten waarin rauwe wiet – dat wil zeggen dat die niet verhit is en daardoor ook niet psychoactief – verwerkt zit. Dit biedt enorm veel voordelen voor de gezondheid.

Dat komt omdat er geen THC in de rauwe plant zit, alleen THC-A. Je zult er dus niet high van worden, maar het consumeren van rauwe cannabis levert een megadoses krachtige antioxidanten op. Dit samen met het gezonde chlorofyl en de meest aromatische terpenen van de plant, laat rauwe cannabis grootse therapeutische voordelen bieden. 

Ga je aan de slag met het bereiden van eten of drinken met rauwe wiet, dan is het van belang dat je zeker bent van een zuiver product. Dus het liefst gebruik je eigen kweek. Je weet dan zeker dat er bijvoorbeeld geen bestrijdingsmiddelen meer in zitten. Je kunt de rauwe wiet prima combineren met wortelen, appels, komkommer, gember en ander vers fruit en groenten.

Rauwe cannabis gebruiken is echter niet voor iedereen weggelegd; dus heb je onderliggende klachten, raadslag dan altijd eerst even je behandelend arts of een echte wiet-deskundige.

Wiet is niet alleen effectief als het psychoactief is, ook het consumeren van rauwe cannabis is supergezond! [beeld: Ulza/Shutterstock]

Tip #7 – Cannabis als VERVANGING voor alcohol en farmaceutische middelen

Zonder twijfel veroorzaakt alcoholgebruik enorme schade aan de samenleving. Volgens de Centers for Disease Control and Prevention in de VS waren er in 2020 alleen al 30.700 sterfgevallen (!) als gevolg van alcoholgebruik. Daar zijn de doden ontstaan door rijden onder invloed en moorden gepleegd onder invloed nog niet eens bij opgeteld.

Een van de beste middelen om overmatig alcoholgebruik te stoppen, is wiet! Het kan zelfs alcoholisten helpen om helemaal van de drank af te blijven!

Een studie uit 2009, gepubliceerd in het Harm Reduction Journal, wees uit dat cannabisgebruik de succesvolle afronding van drugsbehandeling-programma’s niet verstoort en zelfs als hulpmiddel kan dienen. Het is niet verwonderlijk dat onderzoekster Amanda Reiman concludeerde dat veel mensen gebruikmaken van wiet als alternatief voor alcohol, receptmedicijnen en illegale drugs. 

Recenter onderzoek toont eveneens aan dat cannabis verslaving op biologisch niveau bestrijdt door receptoren in de hersenen te blokkeren die verantwoordelijk zijn voor ontwenningsverschijnselen.  

Tip #8 – Begin met vapen/verdampen en stop met roken

Hoe gezond het gebruik van cannabis ook is, veel mensen maken zich nog steeds zorgen over het inademen van de rook. Hoewel er wetenschappelijk gezien geen verband bestaat tussen het roken van cannabis (zonder tabak) en longkanker, melden deze puur-blowers wel vaker andere ademhalingsstoornissen zoals bronchitis, keelirritatie en toegenomen slijmvorming.

Verdampen – het inhaleren van wietdamp in plaats van de véél hetere en vuilere wietrook – is een gezonder alternatief. Je kunt een vaporizer vinden voor elke gelegenheid en voor diverse prijzen: van wegwerp vape-pennen die voorgevuld zijn met cannabisolie tot vaporizers in stijl die perfect zijn voor dagelijks gebruik.

Tip #9 – Vervang BHO voor oplosmiddelvrije concentraten

BHO (butaan hasj olie) wordt bereid met oplosmiddelen die slecht zijn voor de gezondheid. Deze concentraten zijn uiteraard leuk en lekker om te gebruiken, maar er zijn betere alternatieven. Volgens Dr. Jeffrey Raber van The Werc Shop – een van ’s werelds meest toonaangevende testlaboratoria – bevat meer dan 25 procent van de willekeurige samples verontreinigingen.

Een manier om chemische resten van het extractie-proces niet meer binnen te krijgen, is door over te schakelen op concentraten zonder oplosmiddelen, zoals kief, bubbel- of ice hasj of rosin persen. Dit zal weliswaar niet alle pesticiden elimineren die mogelijk aanwezig waren in de plant, maar de  resterende extractie-chemicaliën zoals butaan… die zitten er zeker niet in.

Tip #10 – Maak zelf gezondere eetwaren

Je kunt hierbij denken aan edible die je mentaal in een andere staat zullen brengen vanwege de verhitte THCA (dat dan dus psychoactieve THC is geworden) of aan de eerder genoemde rauwe varianten. Beiden kennen een medicinale werking.

Met edibles zijn er ontzettend veel mogelijkheden qua bereiden. Zorg dat je altijd een goede basis in de koelkast hebt staan, want onze zo geliefde psychoactieve variant van ‘eetbare wiet’ vraagt voorbereiding. Met een goede basis bedoelen we cannaboter, cannabis kookolie of bijvoorbeeld cannabis amandelmelk.

Wanneer je in een coffeeshop of online kant-en-klare edibles koopt, is daar vaak nogal wat suiker en vet in verwerkt. Kijkend naar de goede voornemens van de meeste mensen zal dit wellicht niet de bedoeling zijn.

Gelukkig kun je zelf heerlijke dingen bereiden met wiet. Wat denk je bijvoorbeeld van een lekkere salade waar wat cannabis kookolie als dressing gebruikt wordt? Of lekker vers gebakken sneetje brood met een beetje cannaboter? Maak je grotere gerechten zoals een pizza waarbij je in het deeg cannaboter doet, let dan goed op de verhoudingen. Vervang een beetje normale boter voor wietboter, of eet slechts een minipuntje van je pizza.

Met edibles ligt het gevaar op de loer dat je te veel van het werkzame spul ineens tot je neemt. De uitwerking laat namelijk langer op zich wachten, vandaar dat overdosering op de loer ligt. Maar het allerbelangrijkste is natuurlijk dát cannabis werkt…

Maak er een mooi groen en gezond jaar van!

(advertenties)