(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

Of het een beetje lekker gaat met de legale wietproducenten in Canada? Jazeker, en ook al voor woensdag 17 oktober toen de landelijke legalisering van recreatieve wiet effectief werd. Neem de cijfers van Aurora Cannabis Inc, die laten zien dat de winst in de laatste 12 maanden steeg met liefst 260 procent. In wiet  betekent dit dat er 4.996 kilo’s over de toonbank gingen en dat is 400% meer dan in het vorige jaar!

Wiet is hot

Aurora Cannabis Inc is een van de bekendere legale producenten van cannabis in Canada. Tot 17 oktober uitsluitend van medicinale wiet, maar sindsdien ligt ook de lucratieve recreatieve wietmarkt in het thuisland open. En net als de andere grote spelers – Canopy Growth, Tilray, The Cronos Group – is Aurora ook al actief buiten de landsgrenzen.

En het gaat ze allemaal voorspoedig die zogeheten LP’s (licensed producers) in Canada, zowel op de beurs als binnen de eigen bedrijfsmuren. Om te beginnen katapulteerde het aantal wietkilo’s dus van 1.010 vorig jaar naar bijna vijfduizend in de afgelopen 12 maanden, een stijging van bijna 400 procent.

Beurskoers verdubbeld in laatste jaar

De omzet steeg met een ongelooflijke 2.862 procent naar 104,2 miljoen Canadese dollars, ofwel 70 miljoen euro, met een totale winst van bijna 20 miljoen euro. Aurora staat al langer aan de Canadese aandelenbeurs genoteerd en daar is de koers het afgelopen jaar verdubbeld. In de VS staat het aandeel ook al genoteerd op de New York Stock Exchange sinds 23 oktober van dit jaar.

Het eerste kwartaal van het fiscale jaar 2019 was dan ook het beste ooit voor Aurora, hetgeen het bedrijf zelf ook grotendeels toeschrijft aan de enorme vraag naar wiet in verband met de legalisering van recreatieve wiet in Canada.

Winstmarge op wiet bedraagt 70 procent

Interessant is het ook om eens te kijken wat er nou verdiend wordt aan legale wiet. Volgens het bedrijf zelf bedraagt de bruto winstmarge op cannabis nu 70%, en dat is dan 12% meer dan in het vorige kwartaal. Die groei komt volgens hen door een ‘hogere gemiddelde verkoopprijs per gram gedroogde cannabis’ en door een hoger aandeel van de verkoop van wietolie.

De kosten om 1 gram gedroogde wiet te produceren daalden met 22,5% gedurende het afgelopen (boek)jaar, dankzij ‘efficiëntere productie’ in een van de dochterondernemingen.

Terry Booth, de CEO van Aurora, licht de jaarcijfers toe en is optimistisch gestemd. “Wij continueren de succesvolle diversificatie-strategie die is gericht op de thuismarkt en internationale expansie in de medicinale cannabismarkt, de verkoop van recreatieve wiet, de verhoging van de productie, innovatie, planten- en medische research en productontwikkeling.”

Geen wonder dat hij wel durft te voorspellen dat de omzet en winst snel verder stijgen, ook gezien ‘de ongekende consumentenvraag in heel Canada’…

[openingsbeeld:  craftswoman/Shutterstock]
(advertentie)