(advertentie)
(advertentie)
(advertenties)

Of het lekker gaat met de legale cannabishandel in de Verenigde Staten en Canada vraag je? Zeker wel, uit het nieuwste business rapport van Arcview Market Research blijkt dat er afgelopen jaar voor 6,7 miljard dollar aan wiet(producten) is verkocht, een stijging van 30% ten opzichte van 2015. En de komende 5 jaar groeit de markt ieder jaar met 25% naar een duizelingwekkend bedrag van ruim 20 miljard in 2021.

Die enorme stijging van de legale cannabisverkopen in 2016 is ongeëvenaard in de geschiedenis, stelt het rapport van het gerenommeerde onderzoeksbureau Arcview, dat volgende maand officieel gepubliceerd wordt. Dat ligt natuurlijk aan de alsmaar uitdijende legale wietmarkt in Noord-Amerika. En dan moet je bedenken dat de recente legalisering in o.a. Californië, Nevada (Las Vegas) en de aangekondigde landelijke legalisering in Canada dit voorjaar nog niet eens in deze prachtige cijfers zitten!

Cannabis industrie groeit jaarlijks met 25 procent

Vandaar dat ook de groeiverwachtingen voor de komende jaren ongeëvenaard zijn. Er is waarschijnlijk geen andere grote industrie te verzinnen die jaarlijks met 25 procent zal groeien, zoals de analisten van Arcview voor de cannabisbranche voorspellen in het inmiddels vijfde jaarrapport. Die groeispurt leidt dan naar een totaalomzet van 20,2 miljard dollar in het jaar 2021.

Om dit even in het juiste perspectief te zetten: de wietindustrie groeit harder én sneller dan de internetbedrijven in de dot-com era. In die roemruchte periode rond de eeuwwisseling steeg de omzet jaarlijks namelijk met ‘slechts’ 22 procent!

Wiet vergelijkbaar met kabel-tv en breedband internet

De hoofdredacteur van Arcview, Tom Adams, zegt over de cannabisbranche het volgende: ‘De enige categorieën in de consumentenindustrie die 5 miljard dollar halen aan jaarlijkse inkomsten én goed zijn voor een jaarlijkse groei van 25% in de daaropvolgende vijf jaar, zijn kabeltelevisie in de jaren negentig (+19%) en breedband internet in de jaren nul (+29%).’

Edibles en concentraten

ArcView baseert zich trouwens niet op zomaar wat nattevingerwerk; voor hun marktanalyses – die o.a. ook door de New York Times, Forbes en Wall Street Journal worden gebruikt – maakt men gebruik van de gegevens van miljoenen individuele consumententransacties in de dispensaries in de VS en Canada. Daaruit blijkt ook dat concentraten en edibles de groei aanjagen, waarmee het traditionele roken als populairste consumptiemethode zijn beste tijd nu echt gehad heeft, aldus ArcView.

Het volledige cannabis rapport verschijnt in februari en kost zoals gewoonlijk bijna 500 dollar, dus ook ArcView zelf profiteert volop van de green rush zullen we maar zeggen…

[openingsbeeld: Darren415/Shutterstock]
Delen via
Lekker bezig!
(advertenties)