(advertentie)
(advertentie)
(advertenties)

Het grootste wietbedrijf van de VS is MedMen en dat lanceert ook als eerste een landelijke commercial voor een marijuana dispensary. Zondag ging ‘The New Normal’ in première en het is bepaald niet zomaar een hatseflats reclamefilmpje geworden. Niemand minder dan Oscar-winnaar Spike Jonze regisseerde de 2 minuten durende spot en ‘Grey’s Anatomy’-acteur Jesse Williams speelt er de hoofdrol in!

 

Wiet, het nieuwe normaal

Met opvallende buitenreclame – billboards – vestigde MedMen eerder al de aandacht op zich, maar dat was alleen in hun thuisstaat Californië. Nu wil de wietverkoper met 19 – binnenkort zelfs 25 – marijuana dispensaries in vijf verschillende Amerikaanse staten heel het land overtuigen van het feit dat cannabis volstrekt normaal is (geworden).

Vandaar ook dat de nieuwe reclamecampagne de titel ‘The New Normal’ heeft meegekregen. Hij draait behalve op een aantal tv-zenders ook in bioscopen en – in printvorm – in bekende tijdschriften als Rolling Stone, GQ en US Weekly

En met dat ‘nieuwe normaal’ heeft MedMen natuurlijk ook een punt, want inmiddels is medicinale wiet in 33 van de 50 staten legaal en recreatieve wiet al in 10 staten. Ook in het District of Columbia (lees; hoofdstad Washington D.C.) is wiet al enkele jaren volledig legaal.

George Washington

Om hun landelijke (verkoop)ambities kracht bij te zetten, huurde MedMen voor het filmen van ‘The New Normal’ dus de hulp in van bekende namen. De twee minuten durende reclamespot laat eigenlijk de geschiedenis van cannabis/hennep in vogelvlucht zien.

En die begint zoals jullie wellicht weten met Amerika’s Founding Father George Washington op zijn hennepboerderij, die een sample van zijn laatste oogst inspecteert. Het punt dat gemaakt wordt is helder: toentertijd was het verbouwen van cannabis ongeveer even normaal als het telen van graan of maïs.

Einde aan donkere tijden

Ook de donkere kant van de geschiedenis komt aan bod, waarbij we de voice-over horen zeggen: “Tachtig jaar van oneerlijk verbod, wat ons niets veiliger heeft gemaakt”. Reefer Madness inderdaad, maar daarna ging het in het echt én in deze reclame gelukkig steil omhoog. Cannabis als welness product, als medicijn en als economisch wonder… om te eindigen bij een stelletje dat na een middagje shoppen thuiskomt met o.a. wiet van MedMen (het blijft een reclamespot mensen).

Waarna de voice-over het laatste woord heeft:

“The symbol of counter-culture is, at long last, just culture. It’s normal again. Here’s to the new normal”

(advertenties)