(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

Drie bekende spelers uit de cannabisindustrie werken samen bij de exploitatie van een wietkwekerij in de Canadese provincie Ontario, een plek die volgens henzelf als ‘springplank voor internationale expansie’ kan dienen. Canopy Growth deelt haar binnenkwekerij daar met de extractie-specialisten van Organa Brands uit Colorado (VS) en het Nederlandse zadenbedrijf Green House.

Leidende rol Canada op wietmarkt

Canopy Growth is de leidende partij in deze unieke drielanden joint venture. Het beursgenoteerde Canadese bedrijf behoort tot de absolute wereldtop als het gaat om de productie van medicinale cannabis – het bezit o.a. Bedrocan, Tweed en Spectrum Cannabis. Ondertussen maakt het bedrijf zich ook alvast op voor de aanstaande legalisering van recreatieve wiet in het thuisland, vanaf 1 juli 2018.

Per 1 december 2017, zo is het plan, deelt het bedrijf het eigendom van Agripharm Corp., een binnenkwekerij van tweeduizend vierkante meter in Creemore, Ontario. Canopy houdt zelf 40% van de aandelen, de Noord-Amerikaanse tak van ons eigen Green House krijgt eveneens 40% en Organa Brands – dat je wellicht kent van de merken O.penvape en Bakked – de overige 20%. Dit maakten de drie partners afgelopen vrijdag bekend.

De inbreng en specialiteit van Organa Brands uit Colorado is ook duidelijk: concentraten en verdampers…

‘Opmaat voor internationaal succes’

Green House Holdings en Organa krijgen samen de supervisie van de wietkwekerij, waarbij Green House de dagelijkse operaties gaat managen en Organa de technologie levert voor cannabis extracties. De joint venture brengt de verschillende sterktes van de bedrijven samen: Canopy’s bestaande distributieplatform in Canada en 7 internationale markten, Green House’s ervaring in kweken en Organa’s focus op extracties.

Volgens de betrokken partijen een opmaat voor internationaal succes. ‘Samen is de joint venture gepositioneerd om gewilde genetica te produceren, die genetica in consument-vriendelijke inname-formaten te gieten en ze op de planken in Canada en in het buitenland te zetten’, aldus de persverklaring. Overigens gaat Agripharm geen zaken doen in de VS, aangezien daar de federale wet cannabis nu nog verbiedt, laat staan import vanuit het buitenland.

Canopy zelf stopt via een dochteronderneming alvast 20 miljoen dollar in de samenwerking om daarmee de faciliteit uit te breiden. Het is de tweede grote slag voor de Canadezen in een maand, nadat ze eind oktober bekendmaakten dat drankengigant Constellation Brands (o.a. Corona bier) voor 190 miljoen dollar 9,9% van de aandelen overnam en dat de twee samen ‘a line of cannabis-based beverages for adults’ gaan ontwikkelen.

The King of Cannabis a.k.a. Strain Hunter a.k.a. Green House-eigenaar Arjan Roskam (links) bezoekt een indoorkwekerij samen met de begin dit jaar overleden Strain Hunter Franco Loja

Arjan Roskam: ‘epic move’

Uiteraard heeft de oprichter van Green House, Arjan Roskam, wel iets te zeggen over de internationale joint venture met de Canadezen en Amerikanen. ‘Al dertig jaar lang staan de Green House merken in de frontlinie van cannabis legalisering door te pleiten voor normalisering en expansie naar nieuwe territoria’, stelt hij. ‘Wij opereren nu op vier continenten – Europa, Afrika, Zuid-Amerika en Noord-Amerika – en dankzij dit nieuwe partnerschap met twee prominente marktleiders in de industrie – Canopy en Organa Brands – zullen we zelfs nóg meer mogelijkheden creëren om de wereld op legale wijze aan cannabis te helpen.’

De nimmer bescheiden Roskam noemt de samenwerking verder een ‘epic move’ en belooft blowers en patiënten dat ‘wij zullen blijven strijden om cannabis op een dag wereldwijd verkrijgbaar te hebben voor alle medicinale en recreatieve consumenten’…

(advertentie)