- Black Cherry Gushers, Cali-snoepwiet met 30% THC!
- World Soil Day: onze beste kweekartikelen over aarde
- Video: introductie in kweekmediums | aarde, kokos en hydrologische bodems
- Wat zeggen de experts over zes jaar legale wiet in Canada?
- Bubba Diesel van dichtbij & gezonde stekken en zaailingen
- CannaTommy vindt opnieuw schimmel in zijn Bedrocan wiet
Ben van Ben & Jerry’s lanceert cannabismerk Ben’s Best Blnz
Dat ze bij ’s werelds bekendste ijsmaker Ben & Jerry’s pro-wiet waren was al bekend. Steevast kon je op hun website positieve of zelfs activistische publiciteit over cannabis lezen rond 4/20 bijvoorbeeld. Maar nu gaat mede-oprichter Ben Cohen nog een stap verder. Hij lanceert het wietmerk Ben’s Best Blnz – of B3 – en alle winst wordt ingezet voor sociale doeleinden!
Goeie wiet, daar draait alles om
Direct al op de homepage van de nieuwe toko van de ijsgigant lezen we waar het Ben om gaat. “Our Mission is to sell Great Pot and use the power of our business to Right the Wrongs of the War on Drugs”, staat er in koeienletters.
Even verderop komen we nog een mooie uitspraak van Bob Marley tegen ook: “When you smoke the herb, it reveals you to yourself“.
De juiste toon is gezet, kortom. En goeie wiet verkopen voor de goeie zaak, dat klinkt ons natuurlijk als muziek in de oren. De productlijn van B3 omvat producten met een laag THC-gehalte, waaronder voorgedraaide joints, toppen en vape-vullingen.
Waar gaat het goeie wietgeld van Ben naartoe?
B3 is uiteraard een geregistreerde non-profit organisatie. Liefst 80% van de winst van het bedrijf zal worden beheerd in samenwerking met NuProject en vloeit als subsidies naar zwarte cannabisondernemers.
Daarnaast gaat 10% naar het bekende Last Prisoner Project, dat ernaar streeft om mensen uit de gevangenis te krijgen die daar zitten vanwege (niet gewelddadige) cannabiszaken. De laatste 10% van de winst gaat naar de Vermont Racial Justice Alliance.
Met de verkoop van goeie wiet wil ijskoning Ben Cohen dus wat van de schade repareren die de war on drugs in de loop der jaren veroorzaakt heeft. Tegenover de site Fast Company verklaart hij zijn cannabisavontuur: “Schedule 1 is de hele wortel van de oorlog tegen drugs. Deze drugscategorie in de wet is bedoeld voor drugs die géén medische waarde hebben en een hoog risico op verslaving. Wat niet geldt voor wiet, maar wel voor bier. Dus zeggen wij tegen de Feds: ‘Take Pot Off Schedule 1 Or Put Beer On It’.”
Haha, dat zou wel stukken beter kloppen ja.
Kleurrijke vormgeving met inhoud
Op de verpakking van de wietproducten van Ben Cohen staan citaten van abolitionist Angela Davis en de legendarische president van Zuid-Afrika: Nelson Mandela.
De verpakkingskunst van het merk is ontworpen door Dana Robinson, wiens Ebony Reprinted-serie advertenties uit de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw ‘hercontextualiseert’. Robinson creëerde een nieuw uiting (zie afbeelding hieronder) voor het merk; een ‘remix’ van een oude kostuumadvertentie uit het tijdschrift die zich afspeelt in een… ijssalon.
(advertentie)