(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

In Amerika maken de opvoedkundigen zich druk over de aantrekkingskracht van legale, recreatieve marihuana op de onbezoedelde jongeren in het land. Daarom komen deskundigen nu met een voorstel met 4 harde maatregelen.

Dat de opmars van legale wiet in de VS onomkeerbaar is, weten de meeste wetenschappers daar inmiddels ook wel. En dus wordt het tijd om in te spelen op die nieuwe werkelijkheid. Dat geldt ook met name voor iedereen die zich professioneel met de jeugd(zorg) bezighoudt, want wiet heeft nu eenmaal een bepaalde aantrekkingskracht op jongeren en als die overal legaal te koop is zou de Amerikaanse jeugd wel eens massaal aan het blowen kunnen slaan. Prima toch denken wij dan, maar zo tikt het klokje natuurlijk niet…

Kwetsbare jeugd beschermen

uhfdhfd

Nieuwe maatregelen om de jeugd in de VS te beschermen voor (legale) wiet doen ons toch onbedoeld aan oude tijden denken…

Daarom hebben de onderzoekers van John Hopkins University’s Bloomberg School of Public Health nu een aantal aanbevelingen gedaan voor de politiek en beleidsmakers over hoe om te gaan met de legale cannabis t.o.v. de kwetsbare jeugd. Dat onderzoek, getiteld ‘Policy Strategies to Reduce Youth Recreational Marijuana Use’ is deze maand gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Pediatrics.

4 maatregelen

Goed, dit zijn de 4 belangrijkste strategische maatregelen om ‘legale wiet uit handen van de jeugd te houden’:

1. Hoge belastingen op cannabis zetten, zodat de prijs opgedreven wordt (dat werkte bij sigaretten ook zo in de VS: door de fors hogere prijs gingen daar minder jongeren roken)

2. Bijzonder strenge regels opleggen aan de wietwinkels, waaronder inbegrepen strikte handhaving en harde sancties bij overtredingen. Wietwinkels moeten op aanzienlijke afstand van scholen en speelplaatsen gevestigd zijn en er mag geen cannabis verkocht worden buiten apotheken (dispensaries) en wietwinkels.

3. Dit wordt de ‘Joe Camel Strategy’ genoemd en dat houdt in dat er regels komen die voorkomen dat er kleurrijke en cartooneske afbeeldingen worden gebruikt op cannabisproducten, om zo de aantrekkelijkheid voor kinderen te verminderen. Voor eetbare wietproducten als snoepgoed en gebakjes moet er een verplichte child-proof verpakking komen en zijn duidelijke etiketten noodzakelijk.

4. Het beperken van reclame en marketing voor wietproducten: recreatieve wiet moet net als sterke drank en sigaretten geweerd worden als tv-reclame. Uit onderzoek zou namelijk blijken dat reclame leidt tot een toename van roken en drinken bij minderjarigen.

Flexibiliteit

Tja, niet iedere cannabisliefhebber zal met alle voorgestelde maatregelen even blij zijn. Maar de auteurs van de studie zien zelf ook wel in dat het hier nog om een piepjonge industrie gaat en stellen dat ‘enige flexibiliteit bij het invoeren van de voorgestelde maatregelen’ daarom wenselijk is…

 

(advertentie)