(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

Fascinerend artikel in de Volkskrant afgelopen weekend. Via een speciaal computerprogramma onderzocht men deze zomer de online drugshandel in Nederland. De conclusie: alles is te koop, van wiet tot en met heroïne, leeftijdsgrenzen bestaan niet en de pakkans is klein. Wiet en hasj zijn goed voor bijna de helft van de bestellingen!

Een beetje jammer is dan wel weer dat in het dossier de vergelijking met coffeeshops wordt gemaakt door De Volkskrant. In plaats van nu eens te benadrukken dat de coffeeshops uitsluitend softdrugs aan de man brengen en streng controleren op de minimumleeftijd van 18 jaar, vergelijkt de krant simpelweg de omzetten met elkaar en beweert het dat de online winkels “net als de fysieke coffeeshops grotendeels gericht is op buitenlandse klanten”. Uiteraard legt een netjes werkende coffeeshop het dan af tegen de gewetenloze drugshandelaren op het ‘verborgen internet’ (waar je alleen komt via versleutelprogramma’s). De krant interviewde via de chatprogramma’s ook enkele van die internetdealers. “Ik heb er geen probleem mee om aan minderjarigen te verkopen”, zegt bijvoorbeeld LSD-dealer Markovich.

Nederland verkoopt voor 30 miljoen per jaar

How-to-Make-Money-Selling-Drugs-Official-Trailer-1-2012-Documentary-Movie-HD-YouTube-151330In totaal gaat er volgens berekeningen van De Volkskrant jaarlijks voor 30 miljoen euro aan cannabis, xtc, cocaïne, heroïne, lsd en speed in merendeels kleine pakketjes over de toonbank. Sommige internetverkopers leveren overigens bewust niet aan Nederlandse klanten, om zo de pakkans door justitie te verkleinen. Afgerekend wordt er in de virtuele internetmunt Bitcoin, wat ook al een ideale manier is om onder de radar van opsporingsinstanties te blijven. De webdealers bedienen zich van namen die doen denken aan die van normale coffee- en growshops: DutchMagic, HollandOnline, DutchMasters, 420TwentyFourSeven en HappyHolland bijvoorbeeld. Handelaar DutchMagic is met een jaaromzet van dik 12 miljoen (!) euro de grootste van allemaal en ook de brutaalste. Want als aanprijzing zegt deze toko over zichzelf: “De grootste online coffeeshop ter wereld”. Ze zijn actief op digitale marktplaatsen als Agora, Silkroad2, Pandora en Evolution. Van alles wat er online verkocht wordt, is 27,5% wiet en 16,4% hasj. Xtc is met 29% de grootste drugssoort, coke en speed zijn goed voor 15,6%, heroïne doet 5,7% en lsd 3,8%.

online_drugsFysieke bezorging is de achilleshiel

De krant concludeert dat deze drugshandel op het verborgen internet hard groeit. Dat komt mede door de kwaliteit van de aangeboden spullen. Die is namelijk hoog en dat komt mede doordat consumenten recensies kunnen plaatsen op het Tor-netwerk. Het kopen van drugs is volgens De Volkskrant eigenlijk net zo eenvoudig als iets bestellen bij Bol.com. De drugs worden door normale post- en koeriersbedrijven thuisbezorgd. Cannabis wordt zelfs vacuüm verpakt om detectie met speurhonden onmogelijk te maken. Maar de traditionele bezorging is toch de achilleshiel van de online drugshandel: veel pakketjes worden namelijk onderschept, waarschijnlijk omdat justitie ook actief is in deze wereld en zich als koper voordoet. Maar heel veel mensen worden er niet gearresteerd. De landelijk officier van Justitie voor de opsporing van internetcriminaliteit Lodewijk Zwieten zegt het in De Volkskrant zo: Onderzoek en aanpak van dit soort sites is verschrikkelijk uitdagend.”

Wil je het hele verhaal over het “Bol.com van de drugs” lezen – wat De Volkskrant dus op haar site zet onder de kop ‘Hoe online coffeeshops een miljoenenomzet draaien’, vergezeld van 3 wietfoto’s (zucht), klik dan HIEROP

(advertentie)