(advertentie)
(advertentie)
(advertenties)

Deze week ging de trailer van de nieuwe Amerikaanse tv-serie The Next Marijuana Millionaire in première. Michael ‘Big Mike’ Straumietis, directeur van Advanced Nutrients, presenteert de serie en kiest uit zestien deelnemers één winnaar die een miljoen dollar krijgt én een partnership met Big Mike. Aan de andere kant van de oceaan snappen ze dat cannabis een kijkcijferkanon is. In Nederland blijft het behelpen.

The Next Marijuana Millionaire

De trailer van The Next Marijuana Millionaire is even oogverblindend als bombastisch: laat dat maar aan de Amerikanen over. Een donkerbruine voice over stem vat het format kort samen:

“Millions of dollars are pouring into the cannabis space. And everyone is fighting to stake their own claim. But one man stands tall, head and shoulders above the rest. An industry icon, Big Mike is the CEO of Advanced Nutrients, the most profitable cannabis company in the world, and privately held. Now Big Mike is out to discover and mentor the industry’s next major player.”

Growing Belushi

Zelf ben ik absoluut geen liefhebber van reality tv, maar hier zou ik zeker naar kijken. Helaas kan dat alleen via Amazon Prime, Apple TV en Pluto TV (wat dat ook moge zijn). Waar ik ook erg benieuwd naar ben is Growing Belushi, de nieuwe serie van en over Jim Belushi, de acteur die wietboer werd. Tijdens de Cannabis Capital Convention in Amsterdam vorig jaar was Belushi de keynote speaker en liet hij al wat beelden zien.

Belushi’s wietkwekerij in Oregon beslaat inmiddels ruim 37 hectare. Een van zijn best lopende soorten is Captain Jack’s Gulzar Afghanica, die volgens de overlevering jarenlang backstage werd gerookt bij het legendarische tv-programma Saturday Night Live, waarin Belushi’s broer John doorbrak. Dan Akroyd, die met John Belushi The Blues Brothers vormde, maakt zijn opwachting in Growing Belushi. Vanaf 19 augustus te zien bij Discovery Channel.

Screenshot uit Growing Belushi, serie van en over acteur Jim Belushi, die wietboer werd.

Netflix

Ook Netflix heeft al even door dat programma’s met het thema cannabis goed scoren. Als je Netflix hebt, check dan zeker de documentaires Grass is Greener, Weed The People, Inside Medical Marijuana (oorspronkelijk uitgezonden door National Geographic), Rolling Papers en The Legend of 420. Series over koken met wiet zijn een genre op zich, met bijvoorbeeld Cooking on High en Cooked With Cannabis op Netflix en Bong Appétit op VICE TV.

Nederland dorre vlakte

Vergeleken met het enorme buitenlandse aanbod is Nederland een dorre vlakte met een enkel boompje hier en daar. Ja, we hebben de dramaserie Hollands Hoop, maar die heeft niets te maken met de realiteit van de één miljoen Nederlandse cannabisconsumenten. Hoe interessant zou het zijn om straks de uitverkoren wiettelers voor de wietproef te gaan volgen voor een meerdelige tv-serie?

Ik denk dat ook heel veel mensen zouden kijken naar een serie die kort en duidelijk de belangrijkste doorbraken en onderzoeken over medicinale cannabis op een rijtje zet. Wie een indruk wil krijgen van de stortvloed aan studies en onderzoeken hoeft maar door Mediwietsite.nl heen te scrollen. Ook in ons land zijn er mensen te vinden als Michelle Kendall, die met een bevriende filmmaker de indrukwekkende documentaire ‘Schedule 1: A documentary short about cannabis and cancer’ maakte. Welke programmamaker zoekt hen op en vertelt hun verhalen?

Johan van Laarhoven

Vol verwachting, maar ook met enige scepsis, kijk ik uit naar de zesdelige non-fictie serie over cannabis waar filmmaker Robert Oey sinds een paar jaar aan werkt. De serie, ‘Cannabis’, legt volgens de makers ‘op meeslepende wijze bloot hoezeer het lot van Johan van Laarhoven is vervlochten met bijna vijftig jaar Nederlands gedoogbeleid’. Vanaf 30 september te zien bij KRO-NCRV.

‘Cannabis’ gaat over het leven van Johan van Laarhoven, en legt bloot hoe zeer zijn lot vervlochten is met het Nederlandse gedoogbeleid.

Zullen regisseurs Robert Oey en Arjen Sinnighe Damsté nu eens de volle breedte van de Nederlandse cannabiscultuur in beeld brengen, en voorzien van historische context? Of wordt het toch weer pief paf poef, kijk eens wat een boef?

(advertenties)