(advertentie)
(advertentie)
(advertenties)

Uit onderzoek in Colorado en Californië – twee Amerikaanse staten waar cannabis recreatief en medicinaal legaal is – blijkt dat cannabis consumenten over het algemeen beter af zijn dan niet-blowers. Ze verdienen meer geld, brengen meer tijd buiten de deur door, doen vaker vrijwilligerswerk en zijn tevredener over hun leven in het algemeen. En vrouwen zijn hard bezig met een inhaalslag!

 

Wiet sleutel naar geluk

Deze bevindingen staan in het laatste rapport van BDS Analytics, gemaakt in het kader van de serie ‘Public Attitudes and Actions Towards Legal Cannabis’. Afgaande op de belangrijkste conclusies zou je dus best kun stellen dat ‘wiet roken de sleutel naar geluk is’.

BDS Analytics spreekt zelf over ‘well-adjusted lifestyles seen among cannabis consumers’. Niet alleen in de nu onderzochte staten Colorado en Californië, maar ook in andere staten waar men data aan het verzamelen is momenteel zoals Washington en Oregon.

Happier Campers

Onder de gemeenschappelijk noemer ‘Cannabis Welness Trends’ brengt het bedrijf de verschillende aspecten van het publiek tegenover legale wiet en de markt voor legale cannabis in kaart. Hun eerste bevindingen kregen de heldere kop ‘Cannabis Consumers Are Happier Campers’ mee. CNNBS schreef er in 2017 ook al over, zie ons bericht ‘Onderzoek: cannabis consument is welvarender én gelukkiger‘.

Welnu, twee jaar later is het beeld van de gelukkige cannabis consument nog steviger verankerd in de maatschappij, zo blijkt uit het nieuwste BDS-rapport waarvoor duizenden volwassenen in Colorado en Californië zijn geënquêteerd.

Blowen (nog) geen sociaal gebeuren

“Iedere keer dat we een onderzoek uitvoeren naar welness of gezondheid, hebben we vooropgestelde ideeën over wat we zullen ontdekken”, zegt Linda Gilbert van de consumentendivisie van BDS Analytics. “Maar dit keer ben ik best verrast door de resultaten. Vooral voor wat betreft de manier waarop mensen daadwerkelijk wiet gebruiken.”

Vergeleken met mensen die geen wiet gebruiken of willen consumeren, scoren cannabis consumenten gemiddeld hoger op indicatoren die betrekking hebben op persoonlijke en sociale bevrediging. Volgens Gilbert is de meeste consumptie niet sociaal. “De meerderheid van de respondenten zegt dat ze cannabis gebruiken voor fysiek, mentaal en/of emotioneel welzijn. Het is geen groep mensen die bij elkaar komt en high wordt. Ik verwacht dat dit verandert wanneer legalisering meer en meer voorkomt en geaccepteerd is.”

Healthy lifestyle consumers

Gilbert, die 30 jaar onderzoekservaring heeft op het gebied van gezondheid, welness en voeding, wijst er ook op dat er meer vrouwen aan de cannabis zitten dan ze verwacht had. “Over het algemeen bewaken vrouwen de gezondheid in de huishoudens. Dit onderzoek suggereert dat vrouwen wiet omarmen voor zelfverzorging. In plaats van naar een Ibuprofen te grijpen bij menstruatiekrampen, wenden ze zich tot cannabis.”

Gilbert denkt daarom ook dat deze groep (van cannabis consumenten, red.) interessant is voor veel marketeers die zich richten op de healthy lifestyle consumers.  Daarbij moet je bijvoorbeeld denken aan producten en diensten op het gebied van voeding, dranken, sport, recreatie en vrijwilligerswerk.

Wiet als onderdeel van bewuste levensstijl

Het laatste BDS Analytics rapport laat ook zien hoe de consumptie is veranderd door legalisering. Zo blijken topicals, drankjes, edibles en vaporizers almaar populairder te worden, met name onder vrouwen.

‘Al deze nieuwe consumptiemethoden hebben het landschap drastisch veranderd”, zegt Gilbert. ‘Cannabis consumenten willen een gezonde levensstijl. Voor sommigen is roken (blowen dus, red.) een barrière. Vergeet die stereotiepe twintiger die in de kelder een joint opsteekt. De cannabis consument van vandaag de dag prefereert biologische producten, duurzame verpakkingen en – in het algemeen – een meer bewuste lifestyle.”

[openingsfoto: Canna Obscura/Shutterstock, illustratie:  Goldbig stocks/Shutterstock]
(advertenties)