- Ook in cannabisland is het Black Friday: sla je slag!
- Gefjon kweekt Kush van de Barney’s boerderij (#13)
- Naar het zuiden des lands voor een verse Sweet Tini
- ‘Weed, Greed & Billions’ – zijn grote bedrijven de nieuwe drugskartels?
- Stekken, zaailingen en een extreem plakkerige Bubba Diesel
- Schikking Justitie • Einde aan 13 jaar ellende voor Johan van Laarhoven
Sensunique – Dineren met een 3e dimensie (cannabis)
Geïnspireerd door de wereldwijde ontwikkelingen op het gebied van de cannabis cultuur – met name in de VS – zijn wijnhandelaar Arthur Heine en vormgever/fotograaf Jean Haasbroek een smaak evenement gestart waarbij de combinatie van wijn en spijzen wordt verrijkt met een derde dimensie; cannabis. Herbert M. Green was er voor CNNBS bij en doet verslag van een bijzondere avond: Sensunique.
“Het nieuwe genieten van wijn, spijs en… cannabis”
Hierbij gaat het niet zo zeer om het effect van cannabis, maar om haar smaak en geur. Dat cannabis een herkenbaar en rijk aroma heeft is algemeen bekend. Dat de terpenen (plantaardige geur- en smaakstoffen) in cannabis ook voorkomen in een scala aan andere planten, is voor veel mensen nieuws. De terpenen Myrceen en Humuleen komen bijvoorbeeld niet alleen voor in wiet, het zijn ook de smaakmakers in hop. Ditzelfde geldt voor Caryofylleen, dat is terug te vinden in zwarte peper. Of Limoneen in citrusvruchten en Linalool in lavendel.
Dit gegeven opent een wereld aan mogelijke smaakcombinaties, en dat is nu precies waar Arthur en Jean op inspelen. Met hun evenement Sensunique willen zij hun gasten kennis laten maken met het genot dat goede wijn, lekker eten en cannabis te bieden hebben. Allemaal verfijnd en met aandacht en passie op elkaar afgestemd, met een bewuste keuze voor seizoensgebonden, duurzame en eerlijke producten.
Ook over het effect van alcohol en cannabis, die doorgaans niet altijd even goed samengaan, is door de heren nagedacht. Door de wiet op een nauwkeurig afgestelde temperatuur te verdampen in een vaporizer, in plaats van het te roken, komen alleen de smaken van de terpenen vrij en niet de stoffen waar men ‘high’ van wordt. Je zult dus weinig bezoekers van dit evenement zien zwalken of in slaap zien sukkelen. Alles is precies op elkaar afgestemd en smaak staat centraal. Volgens Arthur gaat het om “verfijning en balans”.
“Ik noem het zelf een culinaire vorm van cannabis-activisme”
Uit de hand gelopen grap
Het idee van Sensunique en hun ‘Proeverij 3.0’ concept is ontstaan als een grappig en wild idee op een najaarsdag, waar Arthur en Jean zaten te filosoferen met een goed glas Riesling en een verdamper vol met Silver Haze. Het achterliggende doel kreeg echter al snel een duidelijke vorm; het wegnemen van vooroordelen en het taboe rond cannabis en het enthousiasme voor de plant koppelen aan een verfijnde smaak. Arthur noemt het zelf “een culinaire vorm van cannabis-activisme”.
Jean voegt daar aan toe: “Vanuit mijn reclame-achtergrond zag ik natuurlijk ook kansen om bijzondere streekproducten onder de aandacht te brengen. Daarnaast vond ik het ook belangrijk om mensen kennis te laten maken met het verdampen van wiet. Dat is namelijk een veel fijnere en subtielere manier om de smaak en effecten van cannabis te ervaren, vergeleken met het roken van een joint”. Door de ontwikkelingen van verdampers is cannabis veel toegankelijker geworden.
Cannabis kan voor iedereen zijn
Dat de heren proberen cannabis toegankelijker te maken, is duidelijk te merken aan de verscheidenheid van het publiek dat aanwezig is op de derde editie van Sensunique. De gemiddelde leeftijd ligt rond de veertig en het blijken vooral mensen te zijn die weinig tot geen ervaring hebben met cannabis. Wijnkenners, ondernemers, ambtenaren en zelfs een gepensioneerd officier van de Koninklijke Marechaussee. Iedereen is oprecht gefascineerd en verwonderd van de extra smaak dimensie die het verdampen van cannabis toevoegt aan het menu. Een menu dat overigens is samengesteld in samenwerking met chef kok Albert Huls van restaurant ‘Hertog Jan op ‘t Water’, in Uithoorn.
Chef kok Albert moest in het begin nog even wennen aan het idee om te gaan koken met de smaak en geur van wiet in het achterhoofd. Maar ook hij is, naar eigen zeggen, nu helemaal om en kijkt er naar uit om meer te gaan experimenteren met de culinaire mogelijkheden van cannabis.
De toekomst van Sensunique
Door de vele positieve reacties, vooral van de mensen die normaal gezien geen cannabis consumeren, zijn Arthur en Jean voorlopig nog niet van plan te stoppen met het concept ‘proeverij 3.0’. “Wat begon als een uit de hand gelopen grap begint nu echt poten te krijgen”, zegt Jean.
De volgende editie staat al gepland op zondag 23 september en is al bijna uitverkocht. “We houden het voorlopig kleinschalig, zodat we het publiek en de producten de volle, persoonlijke aandacht kunnen geven die ze verdienen, maar we zien zeker mogelijkheden om dit concept op te schalen. We zijn nog lang niet klaar met experimenteren”.
Voor meer informatie over Sensunique en de toekomstige edities klik je HIER
Sluiten we af met de menukaart en alleen het lezen daarvan doet ons al het water in de mond lopen: