(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

Toch wel enigszins opmerkelijk is de conclusie van een nieuw rapport van Headset over de CBD-markt. Die blijkt namelijk harder te groeien dan het aandeel THC-producten, en dat ook nog in gebieden waar cannabis legaal is. En niet zomaar een beetje harder, maar flink harder!

 

CBD groeit veel harder dan THC

Zowel de markt voor CBD als die voor THC wordt overigens door Jan en alleman een gouden toekomst voorspeld, dus te treuren hoeft er niemand. Maar wij vinden het desalniettemin verrassend dat CBD harder groeit dan THC, zoals nu blijkt uit een nieuw business rapport van de Amerikaanse firma Headset. Daarbij gaat het dus uitsluitend om de verkopen op legale markten, voor alle duidelijkheid.

Als we het over CBD-producten hebben die als warme broodjes over de toonbank gaan, moet je denken aan topicals, tincturen en edibles.

Stoned versus gezond

En die CBD-varianten groeien dus veel sneller dan hun THC-tegenhangers. Voor wie het nog niet weet: van THC word je high/stoned, van CBD niet. Je zou dus eerder verwachten dat het andersom is qua verkopen, maar blijkbaar is de hang naar psychoactieve cannabinoïden op legale markten minder dan de vraag naar medicinale kwaliteiten van wiet (waaraan de consument dus duidelijk CBD koppelt).

Volgens het rapport groeide de verkoop van CBD topicals bijvoorbeeld met bijna 60 procent, terwijl de omzet van topicals met THC erin slechts 10% steeg in gebieden met een legale cannabismarkt.

Het aanbod van CBD-producten in een Amerikaanse winkel. Groot en veelzijdig maar het plafond van de CBD-opkomst is nog niet eens in zicht… [foto: Kimberly Boyles/Shutterstock]

De CBD-consument is een zoetekauw

Volgens Headset zijn topicals verantwoordelijk voor de hoogste verkopen van niet-inhaleerbare  CBD-producten in de staten Colorado en Washington (de eerste twee Amerikaanse staten die recreatieve cannabis legaliseerden in 2014), gevolgd door tincturen en sublinguals (producten die je onder de tong legt), edibles, capsules en dranken.

Interessant is de onderverdeling bij CBD edibles, waarbij blijkt dat het aandeel van honing, suiker en zoetstof dertig procent van de verkopen representeert. Daarna volgen mints (25,7%), gummy-snoepjes (21,5%), chocolaatjes (17,7%), snoep/kauwgum (14,8%), koekjes (11,2%), caramel/taffy (7,8%), kookingrediënten (7%) en andere baksels (2,3%).

CBD in de supermarkt

‘Tot dusver in 2019 is bijna de helft van alle dollars die aan cannabis edibles worden uitgegeven naar gummies gegaan, wat daarmee veruit het grootste segment is qua marktaandeel’, stelt het rapport. ‘Meer dan 20% daarvan is uitgegeven aan CBD-producten.’

Volgens de onderzoekers die het rapport opstelden is het plafond voor CBD ook nog niet in zicht, ondanks de fors gestegen populariteit in de laatste jaren. Momenteel behoort een derde van alle niet-inhaleerbare producten tot de categorie CBD.

‘Hoewel uit hennep gewonnen CBD al een tijdje bijna landelijk verkrijgbaar is, is het pas sinds kort te koop in supermarkten en traditionele winkelketens’, aldus het rapport van Headset. ‘Meer vertrouwdheid van  consumenten met de cannabinoïde betekent meer consumenten die comfortabel zijn met het idee van cannabis. En duidelijk is dat sommigen van die nieuwe CBD-mainstream hun weg weten te vinden naar een dispensary (dat is een legaal verkooppunt van recreatieve en/of medicinale wiet in de VS, red.)’

[openingsfoto: wutzkohphoto/Shutterstock]
(advertentie)