(advertentie)
(advertentie)
(advertenties)

Persoonlijk heb ik nooit iets met Facebook gehad; geen account, geen interesse. De  VOC Facebook-pagina wordt al jaren bijgehouden door de secretaris van de stichting, Mauro Picavet. Ik gebruik maar één sociaal medium en dat is Twitter en dan ook nog alleen voor het VOC (@vocnederland). Wel krijg ik een steeds grotere hekel aan het bedrijf van Mark Zuckerberg.

Zuckerberg heeft meer fans dan god

Bij het tv-programma Buitenhof was afgelopen zondag Cecilia Kang te gast, een Amerikaanse journaliste die al ruim veertien jaar onderzoek doet naar Facebook. Met Sheera Frenkel schreef ze een boek over het bedrijf, An ugly truth, dat ook in het Nederlands is verschenen.

Presentator Twan Huys noemde aan het begin van het interview met Kang wat cijfers: Facebook heeft 1,9 miljard gebruikers, Whatsapp 2 miljard en Instagram 1,4 miljard. Zuckerberg heeft dus meer volgers dan het christendom en de islam.

Het interview met Cecilia Kang was fascinerend en verontrustend. Zuckerberg bestuurt zijn imperium als een koning en beseft heel goed hoeveel schade en ellende de algoritmes van zijn social media aanrichten in de echte wereld.

Facebook moet groeien, no matter what

Maar niets houdt nu eenmaal zo goed de aandacht vast als polarisatie en haat. En aandacht is de zuurstof én brandstof voor social media. Zuckerberg ziet de negatieve effecten als noodzakelijke collateral damage. Kang: ‘Hij wil grote impact op de wereld maken. En hij denkt dat als hij maar door blijft pushen en Facebook blijft opschalen het historisch belangrijk zal zijn, nooit vergeten zal worden. Uiteindelijk zullen mensen Facebook en hem bewonderen, ook al zijn er al die negatieve effecten.’

An ugly truth, de titel van haar boek verwijst naar dat idee, dat leeft bij Zuckerberg en consorten. Kang: ‘Ze geloven dat de lelijke waarheid is dat Facebook moet blijven groeien ook al kunnen er wat gevolgen zijn, zoals mensen die sterven vanwege georganiseerd terrorisme. Misschien is de genocide in Myanmar een voorbeeld van een enorm, verwoestend gevolg. Pesten en toxische gevoelens bij tieners die Instagram gebruiken…

Maar uiteindelijk vinden ze dat Facebook moet groeien en dat de historische rol van Facebook belangrijker is dan deze nevenschade.’

Facebook en Instagram censureren link naar cannabisprijzen

Een dag na deze uitzending van Buitenhof ging het stemmen voor de Cannabis Industrie Awards van start. Een positief initiatief, waaraan ik van harte een steentje bijdraag. Alles was zorgvuldig gepland en voorbereid voor de eerste stemdag: digitaal stemformulier op de website, persbericht, mails aan alle genomineerden, oproepen voor social media…

Linkjes naar een cannabisprijzen initiatief mag in Nederland blijkbaar niet van Facebook & Instagram…

Maar daar hadden we toch buiten Mark Z. gerekend. De link naar de website werd zowel op Facebook als op Instagram direct geblokkeerd!

Desinformatie, complotten en pesten

Ik pakte er de krant bij, de NRC van 30 oktober, een opiniestuk van Ritumbra Manuvie die aan de Rijksuniversiteit Groningen onderzoek naar het contentbeleid van Facebook leidt.

‘Facebook heeft niet louter een imagoprobleem’, schrijft Manuvie. ‘Het socialemediaplatform blijft ondanks aanpassing van algoritmes een grote rol spelen bij de verspreiding van desinformatie, QAnon-complottheorieën, pestgedrag en meer complex borrelend wantrouwen in democratische instituties. Dat wordt vaak gezien als een niet-Nederlands probleem. Ten onrechte.’

Dus: schadelijke desinformatie is helemaal prima, maar een linkje naar een verkiezing van ondernemers, bedrijven en producten in de cannabisbranche: dat gaat te ver en wordt meteen gecensureerd.

Fuck Zuck, zou ik zeggen.

[openingsbeeld: Phil Pasquini/Shutterstock, beeld Facebook-smiley: TY Lim/Shutterstock]
(advertenties)