(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

Het idee dat alle wietbomen tot in de hemel groeien is echt voorbij in Canada. Uit de laatste kwartaalcijfers van de legale wietproducenten blijkt dat de prijzen van wiettoppen in het afgelopen jaar fors daalden, soms met 40 procent. Bovendien nemen ook de voorraden toe bij de licensed producers en dat is ook nooit goed voor de prijs. Voor hen dan hè, als consument kan je er natuurlijk wel je voordeel mee doen!

De hype is over

Deze week presenteerden zo’n beetje alle grote Canadese wiettelers hun kwartaalcijfers. En die laten nu toch echt duidelijk zien dat de hype die direct voor en na de legalisering van wiet in Canada (oktober 2018) ontstond voorbij is. De business normaliseert zich, prijzen van wiet en omzetten van wietproducenten dalen.

Uit de berichtgeving in o.a. de Financial Post blijkt dat de prijzen van gedroogde wiettoppen op jaarbasis met 30 tot 40 procent zijn ingekakt.

Tilray verkoopt nu 1 gram wiet voor 2,21 euro

Neem het bekende Tilray uit de provincie British Columbia. Dat verkocht in het laatste kwartaal weliswaar het fraaie aantal van 10.848 kilo wiet, maar moet daarbij vermelden dat de nettoprijs van 1 gram verkochte wiet daalde met 30% naar 3,25 dollar. Eén Canadese dollar is 0,68 euro overigens, dus reken maar uit.

Die nogal drastische prijsdaling veroorzaakt gelijk een nettoverlies van 35,7 miljoen dollar in het afgelopen kwartaal (dat eindigde op 30 september). Een jaar geleden bedroeg het verlies nog ‘slechts’ 18,7 miljoen dollar voor Tilray. Volgens CEO Brendan Kennedy ‘een reflectie van positieve business trends’ en van ‘continue verhoging van de bruto winstmarge’.

De omzet bij Tilray steeg in het laatste kwartaal met 12 miljoen dollar naar een totaal van 67,8 miljoen. Daarvan komt nog maar 30% uit de recreatieve wiet (-2% t.o.v. het kwartaal daarvoor), de rest komt dus uit medicinale cannabis.

Cronos en Organigram draaien minder goed

Een andere legale wietproducent is Cronos Group Inc. en ook daar vliegen er nog wel genoeg kilo’s over de toonbank – meer dan drieduizend in het laatste kwartaal, goed voor 12,7 miljoen dollar omzet – maar moest men ook knarsetandend toezien hoe de prijs per gram met 42% daalde naar $3,75. Toch was de nettowinst bij Cronos 25% hoger ten aanzien van het kwartaal ervoor, hetgeen bij dit bedrijf met name komt omdat men aan de groothandel en andere producenten levert en minder rechtstreeks aan de consumentenwinkels.

Ook Organigram Holdings kan niet juichen over zijn kwartaalcijfers. De nettowinst daalde hier met 34% naar 16,3 miljoen dollar. Bovendien kondigt men een afwaardering aan van 3,7 miljoen vanwege ‘product retourneringen en aanpassingen’.

Wat omhoog gaat komt ook ooit naar beneden… zelfs de cannabismarkt kan zich niet aan die ijzeren wet onttrekken. En voor de consument is een dalende prijs per gram wiet natuurlijk helemaal niet verkeerd… [beeld: Poring Studio/Shutterstock]

Ook Canopy en Aurora delen in malaise

Canopy Growth en Aurora Cannabis Inc., twee echt grote spelers op de Canadese (en internationale) wietmarkt, kwamen donderdag met hun kwartaalcijfers.  Ook hier geen juichverhalen meer. Reden voor de krant Financial Post om met de volgende kop uit te pakken: ‘Canopy Growth plunges to record low after revenue drops most since cannabis legalization‘.

Canopy incasseerde een knal van 32,7 miljoen dollar door teruggestuurde producten en prijsveranderingen, die men primair koppelt aan de verkoop van olie en capsules. Gevolg? De nettowinst kakte in met 15% naar 76,6 miljoen dollar in het afgelopen kwartaal.

Aurora’s totale omzet nam in die drie maanden – juli/augustus/september – af met 24% ten opzichte van het kwartaal ervoor. Nog steeds wordt er dan voor 75,2 miljoen dollar omgezet. Aurora verklaart de tegenvallende cijfers grotendeels door te wijzen op het trage tempo waarin er licenties voor winkels worden verstrekt…

Draai het negatieve prijsverhaal eens om!

We hebben het hier op CNNBS al eens eerder gezegd: de wittebroodsweken zijn voorbij in de legale wietwereld. Het wordt steeds meer een normale business. Bovendien verwacht men in Canada veel van de verkoop van edibles en andere ‘alternatieve cannabis producten’, die naar verwachting over een maand eindelijk van start mag.

En bedenk dat we nog maar een jaartje bezig zijn in Canada met legale recreatieve wiet. Niet zo heel vreemd dus dat nog altijd 59 procent van de consumenten in juli aangaf dat ze in het afgelopen jaar ‘op enig moment’ illegaal geshopt hebben.

Maar draai het nu eens om; al na krap een jaar koopt 4 op de 10 wietconsumenten NOOIT meer op de zwarte markt! En dan zijn ze dus ook nog eens 30 tot 40% goedkoper uit voor een grammetje eersteklas – legale, gecontroleerde – wiet dan een jaartje geleden…

[openingsfoto: p_saranya/Shutterstock]
(advertenties)