(advertentie)
(advertentie)
(advertenties)

Dat we in de legale cannabisindustrie al lang niet meer over tientjes en geeltjes praten is bekend. Deze week bijvoorbeeld werd er een nieuw recordbedrag op tafel gelegd voor een overname in de Amerikaanse wiethandel: $2,1 miljard (€1,8 miljard). Voor dat geld wordt Trulieve Cannabis Corp. de nieuwe eigenaar van concurrent Harvest Health and Recreation.

Grootste overname in Amerikaanse wiethandel

De 2,1 miljard dollar deal is tot dusver de grootste in de Amerikaanse legale cannabisbranche. Volgens de beide bedrijven bedraagt de gecombineerde omzet in het tweede kwartaal van dit jaar $317,6 miljoen. Daarmee is die het hoogste van alle cannabisbedrijven die hun cijfers (moeten) melden, volgens de kersverse partners.

Ofwel; ook in de legale wiet wordt het motto steeds meer: groot, groter en grootst. Het is eten of gegeten worden, dus het zal ook zeker niet de laatste miljardendeal zijn deze. Dat record zal wellicht ook geen jaren stand houden.

De homepage van Trulieve Cannabis Corp.

Fusiebedrijf runt 149 coffeeshops in 11 staten

Het nieuwe gecombineerde bedrijf bezit en exploiteert nu 149 cannabis dispensaries – het Amerikaanse equivalent van onze coffeeshops, maar dan wel helemaal legaal – in 11 staten. Er is sinds mei onderhandeld over de deal. Dit jaar komt de gezamenlijke omzet van Trulieve en Harvest uit op 1,2 miljard dollar (1,04 mld euro). Bepaald geen kleingeld meer inderdaad.

Vanzelfsprekend is de CEO van Trulieve blij. Hij noemt de overname-deal ‘a transformational milestone’ voor zijn bedrijf, die Trulieve positioneert als ‘de leidende medicinale en recreatieve cannabis exploitant in de VS’. En net als bij alle andere economische sectoren, rept ook deze cannabisbaas in het persbericht over zaken als voortdurende groei, schaalvergroting, merkcreatie en waarde voor aandeelhouders…

De homepage van Harvest Health and Recreation

Willie Wartaal

Ook de ‘opgekochte’ CEO van Harvest, Steve White, weet al aardig de weg in de business-taal die de wiethandel steeds meer in zijn greep krijgt. We sluiten daarom maar in stijl af met een onvertaalde quote van mister White. Zodat je in ieder geval niet kan zeggen dat je niet gewaarschuwd bent voor wat komen gaat, ook in Nederland uiteindelijk:

‘Trulieve’s customer-centric values match well with Harvest’s dedication to improving lives through the goodness of cannabis’

[openingsbeeld: underworld/Shutterstock]
(advertenties)