(advertentie)
(advertentie)
(advertenties)

De Stichting Ideële Reclame, beter bekend als SIRE, bestaat vijftig jaar. Voor mij is de meest memorabele SIRE campagne er een uit 1980: ‘Wat iedereen over drugs zou moeten weten’. Voor heel even dus Andere Tijden op CNNBS…

Mijn eerste keer hasj

Voordat ik voor de eerste keer in mijn leven hasj rookte, had ik me in de bibliotheek van mijn woonplaats Nuenen in het onderwerp verdiept. Met name één brochure bleek de antwoorden te bevatten op zo’n beetje al mijn vragen. Het was een simpel opgemaakt boekje, half A4 formaat, zonder plaatjes. Op het witte omslag stond alleen SIRE en de titel afgedrukt: Wat iedereen over drugs zou moeten weten.

Nog jaren had ik spijt dat ik die brochure niet had bewaard. Totdat ik op een goede dag een boek van Lester Grinspoon bestelde via boekwinkeltjes.nl. Het was een fraaie, gebonden uitgave van zijn klassieker ‘Marijuana Reconsidered’ uit 1971. Toen ik het boek doorbladerde viel er iets uit: de SIRE brochure!

‘Angst voor drugs’

Ik herlas de twintig pagina’s en inderdaad: dit was nog steeds een uitstekend verhaal, waarin de belangrijkste mythes en misverstanden over drugs nuchter werden weerlegd. Neem de inleiding:

‘Veel mensen zijn bang voor drugs. Dat is jammer. Want die angst voor het onbekende (dat is het namelijk vaak) laat weinig ruimte voor gezond verstand. Maar des te meer voor paniekerige reacties. En dat maakt het denken en praten over drugs extra moeilijk. Misschien zelfs wel hopeloos.
De beste manier om angst voor drugs te verdrijven, is zoveel mogelijk aan de weet komen. Over drugs zelf. Over de mensen die ze gebruiken. Over de redenen waarom mensen drugs gebruiken. En wat je wel of niet aan druggebruik kunt doen.’

Uitknipbonnetje

Vanwege het jubileum heeft SIRE haar website opgefrist, met pagina’s over alle campagnes sinds 1967. De drugscampagne blijkt in 1980 te zijn gestart, maar reclamebureau FDH/BBDO ontwikkelde de eerste voorstellen al in 1978. Er waren twee print advertenties, die verschenen in kranten en tijdschriften: ‘Drugs – Laat je niks wijsmaken’ en ‘Drugs – erover praten’. Met een uitknipbonnetje kon je de brochure gratis aanvragen.

Sowieso lijkt de tijd rijp voor een nieuwe SIRE campagne, nu de achterdeur van de coffeeshops eindelijk open gaat, legalisering in zicht komt en steeds meer mensen wietolie gebruiken

Ook na 37 jaar (!) zijn de teksten in de brochure een verademing. En ze maken de titel helemaal waar: dit zou echt iedereen over drugs moeten weten. Of het nou een CDA politicus, een bezorgde ouder, een experimenterende puber of een wijkagent is. Nog een voorbeeld, onder het kopje ‘Wat zijn drugs?’:

‘Kijken we wat er zoal aan drugs is, dan komen we voor twee verrassingen te staan. Er zijn veel meer drugs dan we denken. En er worden al duizenden jaren drugs gebruikt. Thee is een drug. Koffie is een drug. Tabak is een drug. Alcohol is een drug. Valium is een drug. En de meeste slaapmiddelen zijn drugs. Het zijn de drugs waar we niet zo bang voor zijn. Omdat onze samenleving ze min of meer accepteert.’

Weinig over de wet

Over de wet is weinig te lezen in de brochure, maar wat copywriter Rob Posma er over schreef is spot on:

‘De wet is (als het goed is) een afspiegeling van wat onder de mensen leeft. Wat drugs betreft, blijkt dat de wet meer rekening houdt met opinies dan met medische feiten. Een harddrug als heroïne is wel verboden, maar een harddrug als alcohol niet. En een softdrug als marihuana is wel verboden, maar een hardere drug als tabak niet. Dat is verwarrend. En het maakt verstandig oordelen zo moeilijk. Overigens: zeker als het om drugs gaat, plegen verboden bitter weinig te helpen. Vaak wakkeren ze de belangstelling alleen maar aan.’

Gezond verstand

Vervang ‘marihuana’ door ‘cannabis’ en je kunt de tekst zo weer gebruiken. Sowieso lijkt de tijd rijp voor een nieuwe SIRE campagne, nu de achterdeur van de coffeeshops eindelijk open gaat, legalisering in zicht komt en steeds meer mensen wietolie gebruiken. Een campagne met dezelfde nuchtere, gezond verstand toon als de drugscampagne uit 1980, maar dan alleen over cannabis.

Tenslotte: omdat de tekst van de brochure – helaas – niet terug te vinden is op de SIRE website, staat sinds deze week integraal op de VOC website

[openingsbeeld:  dmitriylo/Shutterstock]
Delen via
Lekker bezig!
(advertenties)