(advertentie)
(advertentie)
(advertenties)

Natuurlijk, het is lullig als je geld hebt gestoken in wat waarschijnlijk de grootste cannabis scam uit de Europese geschiedenis is. Maar ik heb nu al zin om naar de Netflix-serie over JuicyFields te gaan kijken. Het zelfverklaarde, in Nederland geregistreerde crowdgrowing platform waarmee je zou kunnen investeren in legale medicinale wietteelt, ging vorige week in rook op. Honderdduizenden mensen zijn hun geld kwijt en de vermoedelijk Russische oprichters zijn spoorloos verdwenen. 

Witte en gouden Lamborghini’s

Wat een effectieve promotiestunt, dacht ik toen ik in maart op de Spaanse wiet-expo  Spannabis een groepje zag dat met omgebouwde bladblazers grote hoeveelheden wiet opstookte en richting bezoekers blies. Binnen een paar minuten stond er een hele meute omheen. Iedereen lachte, probeerde de rook binnen te krijgen en er werden talloze foto’s gemaakt. Het zag er fotogeniek uit en vrolijk.

Uit mijn Spannabis fotoserie koos de redactie van HighLife alleen beelden van deze actie, ter promotie van JuicyFields. Handige jongens, dacht ik. En dan had ik de witte en gouden Lamborghini’s die voor JuicyFields door Barcelona reden nog niet eens gezien.

Ook op Spannabis maakte JuicyFields de cannabis consumenten gek…

JuicyFields belooft ‘E-growers’ gouden bergen

Weer thuis zocht ik op internet naar het bedrijf. De propositie op hun website deed mijn wenkbrauwen meteen omhoog gaan: ‘JuicyFields is een crowdgrowing platform voor medicinale cannabis dat mensen in contact brengt met vergunde producenten en distributeurs uit de hele wereld. Dit revolutionaire systeem benut de kracht van partnerschap in commerciële teelt, waardoor de economische voordelen binnen de gemeenschap blijven… Dit stelt de producenten in staat hun activiteiten uit te breiden om het eindproduct goedkoper, van hogere kwaliteit en aantrekkelijker te maken voor export, terwijl nieuwe E-growers (ja, dat ben jij, DB) de markt met minder risico kunnen betreden, door het weghalen van de gebruikelijke drempels voor licenties, kosten, teelt en distributie-expertise.’

E-grower worden was zeer simpel en kon vanaf 50 tot 180.000 (!) euro, zonder identificatiebewijs. Betalen met bitcoin was geen probleem. Voor dat geld kocht de E-grower stekken via het JuicyFields platform, die door vergunde telers werden geteeld en verkocht, waarna de E-grower zou worden betaald.

Bij de goedkoopste optie kostte dat proces slechts 108 dagen, de winst lag tussen de 33 en 66 procent van de inleg. Volgens JuicyFields. Bij de veel gestelde vraag ‘Is het legaal?’ meldt de website simpelweg ‘Ja, het is volledig legaal. Al onze teelt- en verwerkingspartners hebben een volledige vergunning om medicinale cannabis te telen en verwerken in hun landen’.

Op deze slinkse manier probeert JuicyFields klanten te ronselen…

Autoriteit Financiële Markten: ‘This is probably a scam’

De mensen achter JuicyFields bevestigen het motto van de Romeinse consul en schrijver Petronius uit de eerste eeuw: De wereld wil bedrogen worden, dus wordt zij bedrogen. In maart 2020, het prille begin van de coronacrisis, ging de JuicyFields website online. Sindsdien zijn volgens het bedrijf zelf 300.000 mensen E-grower geworden, oftewel: ze hebben geld of crypto currency betaald.

In februari van dit jaar waarschuwde de in fraude gespecialiseerde website TBBOB.com als eerste dat er van alles niet klopte bij JuicyFields. De redactie informeerde bij de Nederlandse Autoriteit Financiële Markten en kreeg te horen dat JuicyFields geen vergunning heeft om financiële diensten aan te bieden en niet is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Letterlijk stelt het AFM: ‘This is probably a scam’.  

Duistere zaken en astronomische winst

Dit nieuws werd begin mei opgepikt door de Spaanse krant el Diario, die een vernietigend stuk publiceerde: ‘Astronomische winst bij investeren in cannabis: de duistere zaken van JuicyFields’. Hoofd communicatie Zvevda Lauric wringt zich in allerlei bochten om recht te praten wat er op zijn minst zeer krom uit ziet. Dat de bank in Cyprus zit? Heeft er niks mee te maken dat het eiland een belastingparadijs is. Dat JuicyFields in Nederland is geregistreerd? Dat heeft niks te maken met de waarschuwing van de Duitse autoriteiten dat het papierwerk van JuicyFields niet klopt. Enzovoort.

Inmiddels is duidelijk dat niet alleen de E-growers zijn bedonderd, maar ook veel van het personeel en door JuicyFields ingehuurde freelancers. Mensen die content maakten en vrienden en bekenden probeerden te overtuigen ook E-grower te worden.

CBD-auteur Dyveke Kok een van de vele gedupeerden

Zoals Dyveke Kok, bekend van haar boeken over CBD. Vorige week meldde ze op Facebook: ‘Ik ben mijn vertrouwen in mijn inschatting en mensenkennis even volledig kwijt… maandenlang fijn samenwerken, tekst aanleveren, terwijl ik tevens extra inkomen opbouwde met crowdgrowing en mijn enthousiasme deelde met anderen. Wat er exact gebeurd is begrijp ik niet. Het toont de uiterst donkere kant van de mens.’ Ze biedt haar oprechte excuses aan ‘aan iedereen die me in mijn enthousiasme voor dit bedrijf is gevolgd.’

Dat deelnemers konden verdienen door anderen te werven is typisch voor een piramidespel. Vorige week stortte de boel in. El Diario berichtte op 15 juli hoe alle sociale media accounts en Telegram groepen van JuicyFields offline gingen, waarna de net benoemde Zuid-Afrikaanse CEO  Willem van der Merwe opstapte. Volgens de krant zijn er gedupeerden in Spanje, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk. Nederland, de VS, Frankrijk, Colombia, Venezuela en Mexico.

Daverende shit-show

Via Twitter zag ik een verklaring van Zvezda Lauric, het voormalige hoofd communicatie. Ze heeft doodsbedreigingen en bedreigingen met verkrachting gekregen via social media en mails en durft de straat niet meer op. Lauric heeft zelf ook planten gekocht als E-grower, benadrukt ze.

Hoe het allemaal precies is gegaan is nog onduidelijk; volgens het Zwitserse handelsregister heeft JuicyFields links met niet minder dan 91 bedrijven. Een daverende shit-show dus, met alle ingrediënten voor een spannende serie. En een wijze les voor alle gedupeerden: als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het meestal niet waar.

(advertenties)