(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

Nederlanders zijn goed in handel drijven, ook over de grens. Maar dan moet je natuurlijk met je webshop niet worden weggefilterd door het almachtige Google, zoals Azarius nu overkomt. Na een klacht van overbezorgde jongerenwerkers is de winkel van deze head/seed/smart shop niet meer te vinden op de populaire zoekmachine!

Duitse jeugdbescherming: Azarius gevaar voor jeugd

Omdat de website van Azarius gelukkig niet op zwart is gezet, geven de Nederlanders daar tekst en uitleg onder de kop ‘Why you can’t find Azarius on Google.de anymore‘. Het is een verhaal dat de duistere Duitse kanten doet herleven en bovendien slaat het daarnaast ook helemaal nergens op dat Google zich zo makkelijk voor het karretje van overheidsinstanties laat spannen.

De reden dat je Azarius nooit meer tegen zal komen in de zoekresultaten van de Duitse Google is dat er iemand in de stad Paderborn de jeugdbescherming tipte dat de site van de Nederlanders ‘jongeren aanmoedigt drugs te gebruiken’. Bij de Duitse jeugdbescherming houden ze ook van aanpakken, dus die stelde een overheidsinstantie op de hoogte met de onnavolgbare naam ‘Bundesprüfstelle für jugendgefährdende Medien’. Ofwel een soort Big Brother die waakt over de media zodat de jeugd niet bezoedeld raakt.

Op lijst met IS en neo-Nazi’s

Op de eigen site licht Azarius het publiek in over de Google-boycot…

Na een kort en ogenschijnlijk vluchtig onderzoekje besluit deze club dat de url Azarius.de toegevoegd wordt aan sectie C van de lijst met ‘gevaarlijke media voor de jeugd’.

Wat die sectie dan inhoudt? Een lijst waarop je bijvoorbeeld ook neo-Nazi’s, Islamitische Staat en kinderporno aantreft…

Volgens de overijverige jeugdbescherming kan de zaak als volgt worden samengevat: Azarius wordt ervan beschuldigd om ‘psychisch actieve substanties aan te bevelen als drugs voor feestjes of concentratiehulp. De werking van de substanties wordt geadverteerd zonder een transparante indicatie van de inhoud. Dit is een zaak van glorificatie van drugs.’

Natuurlijke producten voor volwassenen

Nou weet iedereen die Azarius kent dat juist dit bedrijf veel werk maakt van goede voorlichting en uitgebreide productinfo en dat het overgrote merendeel van de door de Duitsers ‘drugs’ genoemde substanties natuurproducten betreft zoals mushrooms, kruiden en kruidenmengsels. Bovendien moet je 18 jaar of ouder zijn, voor je op de site kunt gaan shoppen krijg je een pop-up te zien waarin je moet aangeven of je meerderjarig bent.

Uiteraard is Azarius direct in beroep gegaan tegen de Duitse waanzin van jeugdbescherming en mediawaakhond, maar helaas nog zonder positief gevolg. ‘De juridische strijd is echter verre van over’, schrijft men op Azarius.de, ‘omdat wij vinden dat wat wij doen en waarvoor wij staan op grove wijze verkeerd wordt geïnterpreteerd.’ Daarbij wijst men er nog maar eens fijntjes op dat Azarius zich aan alle legale regels houdt, het bedrijf al lang bestaat en prominent lid is van VLOS, de branche-organisatie in Nederland met 150 aangesloten shops.

Publiek om steun gevraagd

‘En we verkopen GEEN onderzoeks-chemicaliën of verboden substanties. Als een eerlijk bedrijf eisen wij om eerlijk behandeld te worden, net als dat volwassenen het verdienen om ons te vinden op Google.’

De smart-, head- en seed shop vraagt het Duitse publiek tot slot ook om hulp in de strijd tegen de censuur. Om dit artikel te delen op de sociale media, om eens andere zoekmachines (ja, die bestaan!) als Startpage.com of DuckDuckGo te gebruiken en om met tips over Google-medewerkers en goeie advocaten te komen.

Kortom, dit Duitse optreden tegen Azarius riekt weer eens keihard naar Reefer Madness, op basis van misinformatie drastische stappen nemen tegen juist een bedrijf dat in alle openheid en transparantie op de markt opereert. Schande!

[openingsbeeld: Brian A Jackson/Shutterstock]
(advertentie)