Bij de dood van Joost Prinsen, Erik Engerd en J.J. de Bom
Onze columnist gaat n.a.v. het overlijden van een van zijn grote tv-idolen off topic maar eigenlijk ook weer niet als je weet hoeveel invloed Joost Prinsen (en de seventies) hebben gehad.
Onze columnist gaat n.a.v. het overlijden van een van zijn grote tv-idolen off topic maar eigenlijk ook weer niet als je weet hoeveel invloed Joost Prinsen (en de seventies) hebben gehad.
Cannabis advocaat Maurice Veldman analyseert de gevolgen van het 10 jaar oude growshopverbod op deze sector en op de hedendaagse wietteelt en -handel in Nederland.
Derrick reed door gans Neder(wiet)land met de CannaStemBus en presenteert aan de vooravond van de Tweede Kamer verkiezingen een fraaie bloemlezing van deze bijzondere tour de force!
Onze columnist doet uit de doeken dat wij als ‘cannabismensen’ wellicht de doorslaggevende stem hebben bij de parlementsverkiezingen en waarom je dus moet gaan stemmen voor een beter (wiet) beleid!
VOC-voorzitter Derrick is de gastheer van ENCOD’s jaarvergadering en uiteraard bezoekt het bonte gezelschap Europese drugsactivisten ook enkele coffeeshops met legale wiet in Tilburg.
De stem van jou als cannabis liefhebber is bij de komende verkiezingen van belang, zeker nu de PVV en het CDA – leiders in de peilingen – de (wiet)klok flink terugdraaien en de wietproef willen killen.
Het is niet best gesteld met medicinale cannabis in Nederland, tenminste voor zover die via officiële kanalen gaat. Onze columnist over een bijeenkomst van de overheid over mediwiet anno 2025.
Derrick is naast CNNBS columnist en VOC voorzitter ook fanatiek cannabis fotograaf en in deze column geeft hij ons zijn beste tips en trucs om zelf ook fantastische wiet foto’s te schieten!
Onze columnist bezoekt het intieme en cannabisvriendelijke Seeds of Love festival in Woerden, waar maar weer eens blijkt dat de vibe van wiet totaal anders en oneindig veel beter is dan die van alcohol.
DNA Genetics verzamelt op X de ‘leerzaamste fouten’ van wiettelers en bovenop die fails doet onze columnist en gepassioneerd buitenwietkweker Derrick zijn eigen duit aan mislukkingen in het zakje.
Humor om te lachen, het is een cliché maar dan wel een dat meer dan waar wordt gemaakt in de tentoonstelling Humo-isme, waar je werk van 4 Humo kunstenaars kunt bewonderen in de stadsvilla van Herr Seele’s oma.
Nog even kan je in binnen het wietexperiment buitenlandse hasj kopen. Daarna is het uitsluitend nog van eigen bodem, vandaar de hasjcampagne van het VOC. Plus een standje voor CDA’er Henri Bontenbal!
VOC-voorzitter Derrick Bergman onthult waarom het establishment wérkelijk bang is voor cannabis: de wetenschap achter bewustzijn en het heden.
VOC-voorzitter Derrick Bergman over de Nederhasj campagne en waarom patiënt Hans pleit voor diversiteit: moderne hasj vs traditionele hasj.
Wietplantjes in het wild in de lichtstad en minirevoluties op televisie… deze week realiseert onze columnist zich weer eens dat alles wat groot wil worden eerst klein moet beginnen.
Een van Amerika’s bekendste cannabisactivisten Richard Lee is overleden – onze columnist eert het leven van deze Texaan die de wereld The Oaksterdam University (en meer) schonk in zijn strijd voor de wietplant.
10 jaar na zijn dood eert Eindhoven Armand, die behalve de ‘Nederlandse Bob Dylan’ ook een fervent pleitbezorger van vrije wiet was, met een straatnaam. Onze columnist ziet liever nog een Armandplein!
Onze columnist is terug van twee weken off the grid in Frankrijk en dus lezen we bijna traditioneel over zijn zonnige road trip, eentje die gepaard ging met een grote sealbag vol Dream’s Gold!
Edwin Bax runt de niet-commerciële coffeeshop De Ambassade in Zwijndrecht en tijdens zijn verjaardagsfeest High Five O blijkt dat hij ook voor andere coffeeshoploze steden zo’n zelfde stichting-coffeeshops wil opzetten.
Behalve columnist bij CNNBS en VOC-voorzitter is Derrick Bergman ook al jaren jurylid van de HighLife Cup – iemand moet het doen, nietwaar – en de oogst van 2025 was volgens hem weer meer dan de moeite waard!
Dankzij de PVV gaan we weer snel richting stembus. Als cannabis liefhebber laat je ook de VVD beter rechts liggen, aangezien de ‘liberalen’ pleiten voor drastisch minder van ‘ons soort’ mensen.
Steeds vaker worden coffeeshops omgetoverd tot afhaalloketten, maar onze columnist laat aan de hand van twee bijeenkomsten met wietmensen zien waarom dat in de basis een onzalig idee is!
Zeven kantjes telt de brief over de hoofdstedelijke coffeeshops die burgemeester Halsema naar de gemeenteraad stuurde. Daarin staat een beetje goeds maar vooral ook veel slechts, aldus onze columnist.
Tot nu toe was cannabis – wiet, hasj en coffeeshops – een ondergeschoven kindje in het Stadsarchief Amsterdam. Een schandvlekje dat nu wordt weg gepoetst en jij kan erbij zijn of eraan meehelpen.
Het VOC lanceert de ‘Dag van de Slachtoffers van de Speekseltest’ om aandacht te vragen voor het onrecht dat zowel medicinale als recreatieve cannabis consumenten (vrij willekeurig) kan treffen in het verkeer.
Bedrijven verdienen er veel geld aan en consumenten vinden ‘Spray Packs’ best lekker. Onze columnist hoopt echter dat de Amerikaanse hype om CBD-cannabis of slechte wiet te pimpen met terpenen-spray ons nooit bereikt.
In de vroege nacht van 420 speecht onze vaste columnist en VOC voorzitter Derrick Bergman voor de aanwezige wiet-fans, maar nu kunnen alle anderen ook lezen & zien waarom wiet niet verboden mag zijn!
Ook kweker Q-Farms levert nu gereguleerde cannabis aan wietproef coffeeshops en de 1e batch werd feestelijk geconsumeerd in coffeeshop Toermalijn in Tilburg – in het bijzijn van onze columnist uiteraard.
Onze columnist is positief gestemd na zijn bezoek aan legale wietkweker Hollandse Hoogtes, de berichtgeving over de start van de wietproef en standvastige lokale politici. Alleen die Jeroen Pauw hè?
Als coffeeshophouder ben je vogelvrij met je cannabis stash, maar volgens advocaat Veldman maakt het veel uit of je daarvoor bij de bestuursrechter of een strafrechter op het matje moet komen.
Vreemde spagaat in het Amerikaanse cannabisbeleid: synthetische cannabinoïden (uit CBD/hennep) zijn legaal terwijl het originele en natuurlijke product – cannabis – federaal verboden blijft. Waarom is dit?