(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

Vorig jaar oktober legaliseerde Canada als eerste G7-land recreatieve wiet. Maar de in Noord-Amerika populaire edibles en topicals zaten daar niet bij. Nog niet, want die worden dit najaar pas gelegaliseerd. En dat legt Canada )opnieuw) bepaald geen windeieren. Accountantsbureau Deloitte schat dat alleen die markt van eet- en smeerbare cannabisproducten goed is voor een extra omzet van 1,8 miljard euro!

 

Er is meer dan olie en toppen

Cannabis is tegenwoordig veel breder dan alleen wiettoppen en wietolie. In Nederland is het nog wel behelpen en mag je soms al blij zijn als er wat old school spacecake te koop is in de coffeeshop, maar in Noord-Amerika gaan ze helemaal los met eetbare en smeerbare wietproducten. Die worden dan ook wel aangeduid als ‘next-generation cannabis products’.

En het duurt nu niet meer lang of de huidige generatie consumenten kan ook in Canada gaan genieten van legale hapjes, drankjes en crèmetjes. Het wachten is nog op hoofdstad Ottawa en hun reguleringsvoorwaarden en dan kan de beer ergens in de komende maanden los, waarschijnlijk in oktober.

Het derde jaarlijkse rapport van accountantsbureau Deloitte over cannabis, getiteld ‘Nurturing new growth: Canada gets ready for Cannabis 2.0‘ voorspelt alvast een gouden toekomst voor edibles en topicals.

Oudere en vrouwelijke consumenten stromen toe

Die zogeheten ‘volgende fase van cannabis legalisering in Canada’ creëert een consumentenmarkt die goed is voor meer dan 1,8 miljard euro per jaar. Ook leveren de eet- en drinkbare wietproducten en de smeerseltjes (topicals) de verkopers een hogere winstmarge op dan cannabisproducten die reeds legaal zijn, aldus het rapport.

De wereldwijde cannabismarkt wordt door Deloitte ingeschat op 100 miljard dollar (89 miljard euro) en dat is dan alleen nog maar voor de top 13 markten op aarde. ‘Deze nieuwe producten (edibles/topicals, red.) zullen waardevolle groeimogelijkheden creëren voor de Canadese cannabis sector en helpen bij het vasthouden van ’s lands koppositie’.

Voor een deel komt dat volgens Deloitte ook omdat er straks consumenten zullen zijn die wél aan de edibles en topicals gaan die zich nu nog niét durven wagen aan legale, traditionele cannabis consumptiemethoden. ‘Cannabis-curious consumers’ noemt men deze groep. ‘Veel van hen zijn ouder, en vaak zijn het Canadese vrouwen die deze wat bekendere consumptieformaten – zoals gebak – zullen prefereren’, lezen we in het rapport.

Behalve cannabis producten eten en drinken, zullen Canadese consumenten ook topicals, capsules en tincturen massaal omarmen, aldus Deloitte. [illustratie: Mariann_chu/Shutterstock]

Bedreiging voor alcohol, tabak en farmaceutica

“Alleen al de markt voor edibles (uitsluitend de eetbare producten worden ook met die term aangeduid, red.) wordt geschat op minimaal 1,05 miljard euro per jaar”, zegt Deloitte-partner en cannabis specialist Jennifer Lee. “Cannabis-infused drankjes voegen daar nog eens 350 miljoen euro aan toe.” Daarna volgen topicals, concentraten, tincturen en capsules, die stuk voor stuk ook allemaal goed zijn voor tientallen miljoenen euro’s omzet!

“Uit ons onderzoek en interviews met consumenten blijkt dat veel van deze economische boost bovenop de bestaande uitgaven aan cannabis producten komt. De introductie van cannabis-infused edibles (infused met concentraten of hasjolie bijvoorbeeld, red.) is overduidelijk een bedreiging voor de alcoholindustrie wanneer consumenten het product voor dezelfde soort gelegenheden gebruiken”, voorspelt Deloitte verder.

Uiteraard lezen we ook dat tabaks- en drankfabrikanten momenteel zoeken naar mogelijkheden om de legale cannabis industrie binnen te treden. Daarmee hopen ze het verlies van marktaandeel te voorkomen, wat ertoe kan leiden dat de overname- en fusiegekte die toch al niet misselijk is binnen de wietwereld nóg gekker wordt.

Ook de farmaceutische bedrijven staan te springen om in de wiet te stappen, aldus Deloitte. Dat heeft alles te maken met consumenten die hun diverse gezondheids- en welness issues willen oplossen met cannabisproducten in plaats van met chemische pillen. En met name de cannabis-infused topicals zullen daarvan gaan profiteren na oktober.

Canada über alles

Deloitte zegt verder dat de Canadese bedrijven momenteel ‘significante voordelen genieten’ ten aanzien van hun Amerikaanse en wereldwijde concurrenten. Daarbij worden genoemd: steun van de overheid, toegang tot de kapitaal- en bankenwereld en een verenigde markt (in tegenstelling tot die in de VS of de nog krankzinniger lappendeken in Europa).

De federale legalisering van hennep, eind vorig jaar, in de VS noemt Deloitte een ‘game changer’, die Canadese bedrijven moet (blijven) aanzetten tot innovatie om zo een ‘sterke en duurzame competitieve positie te verzekeren’ terwijl legalisering zich ontwikkelt in andere landen.

“De globale cannabismarkt is gigantisch, en Canadese bedrijven zijn goed gepositioneerd om een centrale rol te spelen terwijl deze markt groeit en evolueert”, stelt Lee. “Wietondernemingen met sterk professioneel leiderschap en sterke business fundamenten, een gefocuste strategie en de bereidheid om een gok te wagen – terwijl ze langetermijndenken en geduld hebben met de veranderende wettelijke omgevingen – zullen degenen zijn die slagen en bloeien”, concludeert Deloitte.

[openingsfoto:  BestStockFoto/Shutterstock]
(advertentie)