(advertentie)
(advertentie)
(advertenties)

Jazeker, je leest het goed. Advocaat Maurice Veldman is eindelijk terug aan het mediafront bij CNNBS, na een lange afwezigheid wegens burn-out. Nooit een goed teken natuurlijk als iets in onze wereld burned out is. Natuurlijk gaat zijn comeback column over het weren van toeristen uit de 166 coffeeshops in zijn eigen Amsterdam.

Niet voor toeristen

Krijgt Amsterdam straks een eigen behandeling van niet-ingezetenen door middel van bordjes op de coffeeshops met de mededeling ‘niet voor toeristen’? Burgemeester Halsema overweegt het serieus. Wie helpt haar van dit dwaalspoor?

Ze zijn er weer. De Amsterdamse Wallen stromen weer vol met toeristen. Massaal schuifelen ze voetje voor voetje door het Wallengebied. Het koude voorjaar trotseren ze met Amsterdamse mutsen. Zijn de tijden van voor Covid teruggekeerd?

Uitsluitingscriterium

Ondernemers wrijven in hun handen. Maar er is traditiegetrouw ook aandacht voor de overlast van lallende en schreeuwende vertierzoekers. Wat wil je met honderden cafés in het hart van de stad. Maar waarom zouden coffeeshops ervoor moeten opdraaien als de openbare orde door dronkaards wordt verstoord?

Met de discussie over het inperken van de toeristenstroom staat het Wallengebied weer prominent op de Amsterdamse politieke agenda. De roep om toeristen te weren uit coffeeshops zwelt aan. Veel burgemeesters onder de rivieren hebben hun tanden al stukgebeten op dit weerbarstige fenomeen. Daar kan Femke Halsema veel van leren, maar doet ze dat ook?

Raadsdebat alvorens te beslissen

In een uitgebreide brief aan de Gemeenteraad kondigt ze een debat aan dat ergens na het zomerreces moet plaatsvinden. Ze bestempelt coffeeshops  als één van de oorzaken van de overlast. Dezelfde redenering leidde zo’n 12 jaar geleden al tot halvering van het aantal coffeeshops in enkele drukbezochte straten in de binnenstad. Maar deze halvering heeft kennelijk weinig opgeleverd. Tenminste, dat vindt de gemeente.

Breken er dankzij burgemeester Halsema opnieuw gouden tijden aan voor de Amsterdamse straatdealers? [illustratie: CarpathianPrince/Shutterstock]

Een bataljon onderzoekers heeft de afgelopen tien jaar zijn licht laten schijnen op de te verwachten gevolgen als toeristen uit Amsterdamse coffeeshops worden geweerd. Hiervoor wordt gekeken naar soortgelijke maatregelen in Maastricht, Roermond, Venlo en andere steden onder de rivieren. De vraag is of deze vergelijking representatief is, al was het maar omdat Amsterdam jaarlijks 19 miljoen toeristen trekt. Amsterdam staat bekend als internationale trekpleister voor cosmopolitische, avontuurlijk ingestelde toeristen, die niet alleen in coffeeshops rondhangen, maar ook andere bezienswaardigheden bezoeken.

Feest voor de straatdealers

Hen domweg verbannen uit coffeeshops brengt geen soelaas want ze blijven toch wel komen voor Anne Frank, Vincent van Gogh en de Nachtwacht.

De groep die werkelijk baat heeft bij de voorgenomen maatregel wordt gevormd door de straatdealers. Want voor hen wordt het feest als de coffeeshops niet-ingezetenen moeten weren met dit Mokumse uitsluitingscriterium. Nog vers in de herinnering liggen de dagen dat coffeeshops dicht moesten als maatregel tegen Covid. De situatie liep direct uit de hand en dus gingen ze als loket weer open. Dit zal niet anders zijn als er een toeristenverbod komt in coffeeshops en het straatleven ernstig wordt verstoord.

Onderzoekers spreken slechts over verwachtingen maar zetten daarmee wel de toon.

Er is nog tijd, een beetje…

Enkele grote coffeeshops hebben alternatieven aangereikt die de plaats kunnen innemen van het uitsluitingscriterium, zoals een keurmerk voor goed gastheerschap, leeftijd verhogen naar 21 jaar, verplichte cursussen voor personeel, geen affichering en geen auto’s met buitenlandse kentekens in de binnenstad. Dit laatste lijkt apert in strijd met het verbod van discriminatie. Deze voorstellen worden in de herfst besproken.

Kortom: er is  nog even tijd om dat onzalige, Amsterdam-onwaardige, discriminerende paardenmiddel van een  toeristenverbod  voor coffeeshops  een halt toe te roepen.

[openingsbeeld: ProStockStudio/Shutterstock]
(advertenties)