(advertentie)
(advertentie)

“Er zijn maar weinig bedrijfssectoren die zo dramatisch zijn ingestort als cannabis.” Met deze onheilspellende woorden begint deze actuele documentaire van YouTube-kanaal Modern MBA. “Ooit werd verwacht dat de industrie miljarden aan nieuwe activiteiten, radicale sociale hervormingen, nieuwe banen en snelle groei zou genereren, maar nu is de industrie een gecommodificeerde race naar de bodem geworden.” Een onthullende film over de vergane glans van de Green Rush.

Bergaf na de wittebroodsweken

Het begin van de grote cannabis legalisatiegolf vanaf 2012 was een tijd van ongebreideld optimisme, te vergelijken met de hype rondom internet rond de eeuwwisseling. Tegenwoordig, met concurrentie overal op de legale cannabismarkt, zijn de winsten ingestort en heeft niemand kunnen achterhalen hoe op grote schaal te concurreren op iets anders dan de prijs.

Vanuit één oogpunt was dit gewoon een geval van te veel aanbod voor te weinig vraag. Vanuit een ander perspectief was commoditisering (een product dat van bijzonder en exclusief doodnormaal en alom aanwezig wordt) altijd onvermijdelijk.

“Maar marktcorrectie zou niet moeten betekenen dat alles instort. Wat vandaag overblijft is gewoon zaken doen – gereguleerd, gefragmenteerd, meedogenloos en perfect concurrerend, waar alleen de slimsten overleven”, aldus de makers van de documentaire die op 13 juli in première ging.

Grote wietbedrijven verbranden investeringsgeld als water

Elke industrie heeft zijn goudkoorts. Voor cannabis begon de ‘Green Rush’ in 2012 toen Colorado en Washington de eerste Amerikaanse staten werden die recreatieve cannabis legaliseerden. Naarmate meer staten en landen zich na 2012 aansloten, lag elke schakel in de waardeketen – van landbouw tot detailhandel – voor het grijpen.

Startups verbrandden miljoenen aan durfkapitaal, bouwden snel en hadden grote plannen. Toen Canada in 2018 wiet legaliseerde, gaf het dezelfde bedrijven de middelen om wietvoorraden te verhogen en te dumpen. Maar dat de bedrijven geld verliezen, betekent niet dat iedereen dat doet.

Verschil tussen grote en kleinschalige cannabisbedrijven

Terwijl zij geld verliezen, overleven lokale, zelf gefinancierde dispensaries makkelijker. Voor hen is winst geen toekomstig doel, het is een mandaat. Neem de situatie in Californië, ’s werelds grootste en meest concurrerende cannabismarkt. In 2023 werd er in de Golden State voor $ 5,1 miljard aan legale cannabis verkocht, en nog eens $ 8 miljard op de zwarte markt.

“In deze Modern MBA Original gaan we van macro naar micro om de economie van legale cannabis te analyseren, van de wereldwijde bedrijven tot drie onafhankelijke bedrijven in ’s werelds meest concurrerende markt”, krijgt de kijker nog mee als informatie vooraf…

(advertentie)