- Zo kweek je een geweldig wortelstelsel voor je wietplant 🥕
- Coffeeshop De Ambassade in Zwijndrecht: eerste Cannabis Social Club van Nederland
- PCN Cannabis Congres 2025 was beste editie tot nu toe
- Interpening 101: zo jureer of beoordeel je wiet (6 tips)
- Money Maker: een échte wietfabriek met 20% THC
- Raad van State: Project C ten onrechte uitgesloten van wietexperiment
Canada: grappig-serieuze tv-spotjes over edibles en autorijden

Uit een recente peiling van de Canadian Automobile Association blijkt dat een op de vijf Canadezen wel eens high heeft gereden, of passagier is geweest van iemand die high was. Dit is aanleiding voor een nieuwe bewustwordingscampagne gericht op het gebruik van edibles. En omdat cannabis – inclusief eetwaren – nu eenmaal legaal zijn in Canada zijn het drie mooie, professionele en vooral humoristische spotjes geworden!
Grappig met een serieuze boodschap
Nu steeds meer Canadezen cannabis-snacks verkiezen boven het roken van wiet, waarschuwen een nieuw onderzoek en een nieuwe bewustwordingscampagne dat deze smakelijke lekkernijen een vertraagde maar gevaarlijke invloed hebben op het rijvermogen.
De eigenzinnige campagne voor publieke dienstverlening die de grappige kant van cannabis-edibles laat zien, gaat vergezeld van een zeer serieuze onderliggende boodschap van de Canadian Automobile Association (CAA):
‘Als je je lichaam niet kunt besturen, kun je je auto niet besturen’
Cannabis edibles werken net even anders dan wiet roken
Zeven jaar nadat Canada recreatieve cannabis heeft gelegaliseerd, is rijden onder invloed van wiet nog steeds een probleem. Uit een peiling van de CAA blijkt dat een op de vijf Canadese gebruikers wel eens high heeft gereden of passagier is geweest van iemand die high is geweest.
“In de jaren sinds de legalisering in 2018 is cannabisgebruik geëvolueerd van traditionele methoden zoals roken en vapen naar meer algemeen aantrekkelijke edibles”, zegt Julie Beun, Managing Director of Communications voor CAA North & East Ontario.
“In tegenstelling tot roken nemen edibles echter een andere route naar de hersenen, namelijk via de maag, wat resulteert in een onvoorspelbaardere ervaring. We hebben ook gezien dat wanneer mensen edibles consumeren, de effecten later intreden en dat gebruikers mogelijk ook de controle over hun reacties overschatten, waardoor autorijden nog gevaarlijker wordt”, zegt ze.
Jongeren vormen de grootste risicogroep qua wiet en verkeer
Sinds de legalisering hebben studies een opmerkelijke verschuiving aangetoond van cannabis roken naar cannabis eten – een trend die vooral zichtbaar is onder jongeren. Jonge Canadezen vormen de grootste risicogroep voor rijden onder invloed van cannabis.
Deze nieuwe nationale campagne is bedoeld om jonge Canadezen te bereiken met humor en herkenbaarheid, en hen aan te moedigen verantwoordelijk te zijn en vooruit te plannen.
De advertenties benadrukken hoe alledaagse taken, zoals je veters strikken, een snack pakken of de deur opendoen, onverwacht moeilijk kunnen aanvoelen na het consumeren van een edible. Deze scenario’s worden gebruikt om de boodschap van de advertenties te versterken: Als je je lichaam niet kunt besturen, kun je je auto ook niet besturen.
Elke advertentie eindigt met een oproep aan kijkers om een plan te hebben om veilig thuis te komen als ze ervoor kiezen om high te worden.
Risico op aanrijdingen stijgt na consumptie cannabis edibles
De campagne is ook gebaseerd op nieuw, door de CAA gefinancierd onderzoek van de Universiteit van Saskatchewan, waarbij onderzoekers een simulator gebruikten om de rijprestaties na het gebruik van cannabis edibles te evalueren.
Uit het onderzoek bleek dat essentiële rijvaardigheden, zoals reactietijd, rijstrookdiscipline en snelheidsbeheersing, werden aangetast.
Opvallend is dat het risico op aanrijdingen toenam na het consumeren van cannabis edibles. Slechts 1,5 uur na consumptie was bijna een derde van de deelnemers betrokken bij een aanrijding. Dat percentage steeg tot 44 procent na 2,5 uur en piekte op 58 procent na vier uur – wat de langdurige impact van THC op de rijprestaties benadrukt.
De landelijke reclamecampagne ging op 26 november van start en zal zes weken duren en te zien zijn op digitale platforms en sociale media.





































































