(advertentie)
(advertentie)
(advertenties)

Woensdag 23 augustus bestaat de hashtag – # dus – precies tien jaar. Een mooie aanleiding voor een ode aan Twitter, vindt de voorzitter van het Verbond voor Opheffing van het Cannabisverbod. En dat voor iemand die doorgaans allergisch is voor sociale media en smartphones, dat belooft wat!

Leven zonder sociale media

Mensen die mij kennen weten dat ik niet op Facebook zit, niet op Instagram en dat ik zelfs geen mobiele telefoon heb, laat staan een smartphone. Vooral Amerikanen hebben moeite dat laatste te geloven. Onlangs zei een Amerikaan: ‘Ik ken niemand onder ouder dan zes jaar oud die geen mobiele telefoon heeft’. Het bevalt me overigens nog steeds prima, een leven zonder mobieltje. En ook zonder Whatsapp en social media. Ik bepaal graag zelf waar ik mijn tijd en aandacht aan besteed en stel prijs op mijn privacy.

Nieuwlichterij

Ik maak maar één uitzondering en dat is Twitter. Aanvankelijk was ik over dit medium minstens zo sceptisch als over alle andere social media. Ik herinner me nog goed hoe ik ergens in 2009 met mijn oudste zoon Thijs sprak over Twitter, waar hij zeer enthousiast over was. Zelf vond ik het nogal absurd dat je niet meer dan 140 tekens ter beschikking had. Al die nieuwlichterij, allemaal flauwekul.

‘Maar pa’, antwoordde mijn zoon, ‘wat is een haiku dan?’ Daar had hij me te pakken; bij deze oeroude Japanse dichtvorm gaat het er juist om je gedachten in een zeer dwingend kader te vangen. Een haiku moet uit drie regels bestaan, waarvan de eerste regel vijf, de tweede regel zeven en de derde regel weer vijf lettergrepen telt.

VOC twittert sinds 2009

In juli 2009 startte ik dus een Twitter account voor het VOC – @vocnederland – en daar heb ik nooit spijt van gekregen. Juist voor activisten is Twitter ideaal omdat je politici, journalisten en andere opinion leaders direct aan kunt spreken. Omdat de Tweets openbaar zijn werkt dit heel anders dan het sturen van een mail of een poging iemand telefonisch te bereiken. Een tweede voordeel is het gemak waarmee je andere activisten, organisaties en deskundigen kunt vinden en volgen. Voor cannabis bijvoorbeeld via de hashtag #mmot (marijuana movement on Twitter). Wat ook goed werkt: als je een interessante twitteraar volgt, check dan de mensen en organisaties die hij of zij zelf volgt.

De geschiedenis heeft Messina gelijk gegeven: de hashtag is een wereldwijd fenomeen, ook buiten Twitter, op protestborden, kleding en in reclames

De geboorte en de vader van de hashtag zijn met grote precisie vast te stellen. Op 23 augustus 2007 tweette Chris Messina, programmeur bij Google: ‘how do you feel about using # (pound) for groups. As in #barcamp [msg]?’ Twee dagen later legde hij in een blog post uit waarom de hashtag volgens hem handig kon zijn. Bij Twitter zelf, dat toen pas een jaar bestond, zagen ze er weinig in: te nerdy.

Maar de geschiedenis heeft Messina gelijk gegeven: de hashtag is een wereldwijd fenomeen, ook buiten Twitter, op protestborden, kleding en in reclames.

Meedoen in Kamerdebat

Bij de hoogtepunten van de acht jaar die ik nu voor het VOC tweet hoort zeker het Tweede Kamer debat over de growshopwet, waarbij ik toenmalig GroenLinks Kamerlid Tofik Dibi via tweets van munitie voorzag. Zo kon hij bijvoorbeeld de leugen weerleggen dat druppelsystemen alleen maar bij growshops te koop zouden zijn. Het is heel bijzonder om vanaf de bank in je huiskamer direct een debat in de Tweede Kamer te beïnvloeden, zelfs al gaat het om ogenschijnlijke details.

Live verslag

Ook ideaal: live Twitter verslagen van rechtbankzittingen, debatten, conferenties en andere bijeenkomsten over de hele wereld. Als er geen live stream beschikbaar is of er geen camera’s zijn, kun je vrijwel altijd een Twitter verslag vinden. Zelf heb ik meerdere keren ge-live-tweet vanuit de Verenigde Naties in Wenen, de EU in Brussel en cannabisbeurzen door heel Europa.

Jij bepaalt wat je ziet

Natuurlijk: Twitter is óók een open riool, een giftige stroom haat, propaganda en zelfs bedreigingen. Maar je bepaalt zelf wie je volgt en je kunt iedereen blokkeren. Met andere woorden: je kunt je Twitter feed zo inrichten dat je – bijna – alleen Tweets ziet van beschaafde, niet-extreme mensen en organisaties.

Dan is Twitter een goudmijn én een krachtige tool voor iedere cannabis activist. Drie hoeraatjes voor het blauwe vogeltje dus. En volg het VOC op Twitter!

[foto vogeltjes:  Barry Barnes/Shutterstock]
Delen via
Lekker bezig!
(advertenties)